Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen muutettuna.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä suoritettiin seuraavat äänestykset ja tehtiin seuraavat muutokset lausuntoluonnokseen:
Ed. Forsgrén ehdotti, että käsittelyn pohjaksi otetaan eriävän mielipiteen 2 mukainen teksti ja ed. Pekonen ehdotti, että käsittelyn pohjaksi otetaan eriävän mielipiteen 3 mukainen teksti. Ehdotukset raukesivat kannattamattomina.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että käsittelyn pohjaksi otetaan eriävän mielipiteen 1 mukainen teksti.
Ed. Mattila ed. Siposen kannattamana ehdotti, että käsittelyn pohjaksi otetaan eriävän mielipiteen 4 mukainen teksti.
Ed. Nurmisen ja ed. Mattilan ehdotuksista äänestettiin vastakkain. Ed. Nurmisen ehdotus hyväksyttiin äänin 4—2, 11 tyhjää.
Ed. Nurmisen ehdotuksesta äänestettiin lausuntoluonnosta vastaan. Lausuntoluonnos hyväksyttiin käsittelyn pohjaksi äänin 9—4, 4 tyhjää.
Ed. Mattila ed. Forsgrénin kannattamana ehdotti, että lausuntoluonnokseen lisätään seuraava lausumaehdotus: ”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto arvioi mahdollisuutta antaa hyvinvointialueille tarvittaessa lisäaikaa tasapainottaa talous pidentämällä alijäämän kattamisaikaa nykyisestä kahdesta vuodesta kahdella lisävuodella.” Ehdotus hylättiin äänin 9—8.
Ed. Forsgrén ed. Mattilan kannattamana ehdotti, että lausuntoluonnokseen lisätään eriävän mielipiteen 2 mukainen lausumaehdotus 1. Ehdotus hylättiin äänin 9—3, 5 tyhjää.
Ed. Forsgrén ed. Mattilan kannattamana ehdotti, että lausuntoluonnokseen lisätään eriävän mielipiteen 2 mukainen lausumaehdotus 3. Ehdotus hylättiin äänin 9—8.
Lisättiin kappaleen 20 loppuun uusi virke seuraavasti: ”Valiokunta kiinnittää huomiota Päijät-Hämeen ja HUS-yhtymän alijäämän kattamisvelvoitteeseen, joka on muihin hyvinvointialueisiin nähden tiukempi.”
Muutettiin kappaleen 28 alkuosa kuulumaan seuraavasti: Valiokunta korostaa, että hyvinvointialueiden, yliopistosairaaloiden ja HUS:n valtakunnallisten erityisvastuiden, kuten esimerkiksi Myrkytystietokeskuksen ja elinsiirtotoiminnan rahoitusta tulee keskitettyjen palvelujen ja erityistehtävien osalta arvioida ja rahoitusta tulee tarvittaessa kehittää erillisellä rahoituksella. Valiokunta pitää tärkeänä, että palvelujen saatavuus turvataan ja että rahoitus kohdentuu oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi niille alueille, joille kustannukset syntyvät. Lisättin kappaleen loppuun uusi virke: ”Myös valtion mielisairaaloiden rahoituksen oikeudenmukaista kohdentumista tulee arvioida.”
Lisättiin kappaleen 32 loppuun uusi virke: ”Henkilöstön vähimmäismitoituksen muutoksesta huolimatta jokaisessa yksikön mitoituksessa olisi aina otettava huomioon asukkaiden yksilöllinen palvelutarve.”
Korvattiin kappaleen 53 toisesta virkkeesta sanat: ”...haasteita ei voida ratkaista sosiaaliturvan lyhyen tai pidemmän aikavälin sopeutustoimilla, vaan...” sanoilla ”haasteiden ratkaisemiseksi”.
Lisättiin uusi 60a kappale seuraavasti: ”Valiokunta nostaa esille huolen siitä, käytetäänkö tutkimuslainsäädännön kokonaisuuden uudistamiseen ja implementoimiseen riittävästi resursseja. Myös vuonna 2024 hyväksyttävä EU:n terveysdata-asetus (EHDS) tulee aiheuttamaan merkittäviä kustannuksia Suomelle. Tätä vaikutusta ei ole huomioitu ensi vuoden talousarviossa. Valiokunta korostaa lisäksi, että osaamiskeskittymien kuten biopankkien ja syöpäkeskusten rahoituksen riittävyyttä on arvioitava. Valiokunta korostaa myös, että pääosin vapaehtoistyönä toteutettaviin Käypä Hoito -suosituksiin tarvitaan riittävästi resursseja. Suositukset ovat kansallisesti olennainen kivijalka lääkäreiden ja hammaslääkäreiden perus- ja erikoiskoulutuksessa , hoitohenkilöstön koulutuksessa sekä käytännön työssä. Niillä on vaikuttavien ja laadukkaiden palveluiden kehittämisessä olennainen merkitys.”
Muilta osin lausuntoluonnos hyväksyttiin sellaisenaan.