Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 10 jäsentä.
Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen.
Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen.
Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna.
Valiokunnan yleisperustelujen 13. kappaleen jälkeen lisättiin uusi kappale: ”Ilmastorahasto Oy:n sulauttamista Tesiin perustellaan tehokkuushyödyillä. Talousvaliokunta pitää kuitenkin tärkeänä, että Suomen talouden kannalta merkittävät puhtaan siirtymän teolliset investoinnit etenevät. Tesillä voi olla tässä tärkeä rooli.”
Valiokunnan yleisperustelujen 19. kappaleen jälkeen lisättiin uusi kappale: ”Valtion pääomasijoitustoiminta ei ole osa T&K-rahoitusta, mutta tärkeä osa innovaatioiden kaupallistamisen ekosysteemiä. Parhaillaan on käynnissä tutkimus- ja innovaationeuvoston johtama TKI-politiikan strategisten valintojen prosessi, jolla suunnataan TKI-politiikkaa edelleen. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että koko TEM-konsernin harjoittamassa teollisuuspolitiikassa ja nyt käsittelyssä olevan Teollisuussijoituksen strategiassa ja toiminnassa otetaan huomioon tämä prosessi ja siinä tehtävät valinnat.”
Valiokunnan yleisperustelujen 20. kappaleen loppuun lisättiin virkkeet: ”Tesin teollisuuspoliittinen tehtävä määritellään myöhemmin osana omistajaohjausta. On tärkeää varmistaa konsernin riittävä osaaminen sijoitustoiminnassa.”
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta hyväksyi ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet.
Valiokunta kävi valmistavan keskustelun loppuun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen sellaisenaan.
Valiokunnan perustelujen 6. kappaleen kaksi viimeistä virkettä poistettiin ja korvattiin virkkeellä: ”Suomen tulee pyrkiä pitämään julkinen talous kestävällä pohjalla myös siitä syystä, että sillä olisi yhteisen rahapolitiikan oloissa liikkumatilaa tasoittaa suhdannekehitystä kansallisella finanssipolitiikalla.”
Valiokunnan perustelujen 7. ja 8. kappaleet yhdistettiin yhdeksi kappaleeksi, joka muutettiin kuulumaan seuraavasti: ”Kysyntäinflaation taustalla voi olla paitsi lisääntyneen kokonaiskysynnän vuoksi noussut hintataso, myös tarjontashokki, kuten esimerkiksi energian tarjonnan niukkuudesta seurannut hintojen nousu. Valiokunta toteaa, että tämänkaltaisten tarjontashokkien lisääntyminen tulevaisuudessa on monimutkaisten toimitusketjujen, kiristyneen maailmanpoliittisen tilanteen ja ilmastonmuutoksenkin etenemisen vuoksi yhä todennäköisempää. Talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että ainut keskuspankkien käytettävissä oleva keino sekä lisääntyneen kysynnän että tarjontashokkien aiheuttaman inflaation hillitsemiseksi erilaisissa tilanteissa on ollut rahapolitiikan kiristäminen. Eräissä talousvaliokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa todetaan, että erityisesti tarjontashokeista aiheutuneen inflaation hillintään tulisi avoimesti tutkia erilaisia keinoja. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että keskustelua inflaationhallinnan työkalujen monipuolistamisesta jatketaan.”
Valiokunnan perustelujen 9. kappaleen toisen virkkeen sana ”suunnittelemaan” korvattiin sanoilla ”suunnittelemiin kauppapoliittisiin toimiin sekä”.
Ennakkokäsittely
Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman.
Ennakkokäsittely, UJ 27/2024 vp - U 56/2023 vp
Valiokunta merkitsi toissijaisuusasioiden listan saapuneeksi. TS 28/2024 vp, määräaika 1.2.2025.
Muita asioita ei ollut.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on torstaina 12.12.2024 klo 12.00.