Viimeksi julkaistu 11.12.2024 10.39

Pöytäkirja TaVP 91/2024 vp Talousvaliokunta Tiistai 10.12.2024 klo 12.00—13.11

Läsnä
puheenjohtaja Sakari Puisto ps varapuheenjohtaja Ville Kaunisto kok jäsen Noora Fagerström kok jäsen Kaisa Garedew ps jäsen Lotta Hamari sd jäsen Antti Kangas ps (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Timo Mehtälä kesk (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Matias Mäkynen sd jäsen Merja Rasinkangas ps (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) jäsen Oras Tynkkynen vihr jäsen Sinuhe Wallinheimo kok jäsen Heikki Vestman kok (1, 2) (3 osittain) jäsen Juha Viitala sd jäsen Johannes Yrttiaho vas (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (3 osittain) varajäsen Pauli Aalto-Setälä kok (3 osittain) 
Sihteerit
valiokuntaneuvos Johanna Rihto-Kekkonen  valiokuntaneuvos Lauri Tenhunen  

1. Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 10 jäsentä. 

2. Päätösvaltaisuus

Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen. 

3. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Teollisuustuki Oy -nimisestä valtion kokonaan omistamasta osakeyhtiöstä sekä Suomen Teollisuussijoitus Oy -nimisestä valtionyhtiöstä annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 86/2024 vp
Valiokunnan lausuntoPeVL 57/2024 vp
Valiokunnan mietintöluonnos EDK-2024-AK-32786
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Teollisuustuki Oy -nimisestä valtion kokonaan omistamasta osakeyhtiöstä sekä Suomen Teollisuussijoitus Oy -nimisestä valtionyhtiöstä annetun lain muuttamisesta
liite A 3

Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen. 

Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna. 

Valiokunnan yleisperustelujen 13. kappaleen jälkeen lisättiin uusi kappale: ”Ilmastorahasto Oy:n sulauttamista Tesiin perustellaan tehokkuushyödyillä. Talousvaliokunta pitää kuitenkin tärkeänä, että Suomen talouden kannalta merkittävät puhtaan siirtymän teolliset investoinnit etenevät. Tesillä voi olla tässä tärkeä rooli.” 

Valiokunnan yleisperustelujen 19. kappaleen jälkeen lisättiin uusi kappale: ”Valtion pääomasijoitustoiminta ei ole osa T&K-rahoitusta, mutta tärkeä osa innovaatioiden kaupallistamisen ekosysteemiä. Parhaillaan on käynnissä tutkimus- ja innovaationeuvoston johtama TKI-politiikan strategisten valintojen prosessi, jolla suunnataan TKI-politiikkaa edelleen. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että koko TEM-konsernin harjoittamassa teollisuuspolitiikassa ja nyt käsittelyssä olevan Teollisuussijoituksen strategiassa ja toiminnassa otetaan huomioon tämä prosessi ja siinä tehtävät valinnat.”  

Valiokunnan yleisperustelujen 20. kappaleen loppuun lisättiin virkkeet: ”Tesin teollisuuspoliittinen tehtävä määritellään myöhemmin osana omistajaohjausta. On tärkeää varmistaa konsernin riittävä osaaminen sijoitustoiminnassa.”  

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

4. Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupparekisterilain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 193/2024 vp
Valiokunnan mietintöluonnos EDK-2024-AK-55258
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupparekisterilain muuttamisesta
liite A 4

Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Valiokunta hyväksyi ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet. 

Valiokunta kävi valmistavan keskustelun loppuun. 

Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen sellaisenaan. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

5. Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2023

KertomusK 19/2024 vp
Valiokunnan mietintöluonnos EDK-2024-AK-43019
Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2023
liite A 5

Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna. 

Valiokunnan perustelujen 6. kappaleen kaksi viimeistä virkettä poistettiin ja korvattiin virkkeellä: ”Suomen tulee pyrkiä pitämään julkinen talous kestävällä pohjalla myös siitä syystä, että sillä olisi yhteisen rahapolitiikan oloissa liikkumatilaa tasoittaa suhdannekehitystä kansallisella finanssipolitiikalla.” 

Valiokunnan perustelujen 7. ja 8. kappaleet yhdistettiin yhdeksi kappaleeksi, joka muutettiin kuulumaan seuraavasti: ”Kysyntäinflaation taustalla voi olla paitsi lisääntyneen kokonaiskysynnän vuoksi noussut hintataso, myös tarjontashokki, kuten esimerkiksi energian tarjonnan niukkuudesta seurannut hintojen nousu. Valiokunta toteaa, että tämänkaltaisten tarjontashokkien lisääntyminen tulevaisuudessa on monimutkaisten toimitusketjujen, kiristyneen maailmanpoliittisen tilanteen ja ilmastonmuutoksenkin etenemisen vuoksi yhä todennäköisempää. Talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että ainut keskuspankkien käytettävissä oleva keino sekä lisääntyneen kysynnän että tarjontashokkien aiheuttaman inflaation hillitsemiseksi erilaisissa tilanteissa on ollut rahapolitiikan kiristäminen. Eräissä talousvaliokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa todetaan, että erityisesti tarjontashokeista aiheutuneen inflaation hillintään tulisi avoimesti tutkia erilaisia keinoja. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että keskustelua inflaationhallinnan työkalujen monipuolistamisesta jatketaan.” 

Valiokunnan perustelujen 9. kappaleen toisen virkkeen sana ”suunnittelemaan” korvattiin sanoilla ”suunnittelemiin kauppapoliittisiin toimiin sekä”. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

6. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sähkömarkkinalain ja sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 197/2024 vp
Asiantuntijasuunnitelma EDK-2024-AK-59253
HE_197_2024_vp_asiantuntijasuunnitelma_TaV.pdf
liite A 6

Ennakkokäsittely 

Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman. 

7. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevaksi direktiiviksi sekä ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevista unionin lupa- ja valvontamenettelyistä ja Euroopan lääkevirastoa koskevista säännöistä (EU:n lääkepaketti)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 56/2023 vp
Valtioneuvoston U-jatkokirjelmäUJ 27/2024 vp
Liiteasiakirja EDK-2024-AK-57852
U-jatkokirjelmä eduskunnalle EU:n lääkelainsäädännön kokonaisuudistuksesta
Asiantuntijasuunnitelma EDK-2024-AK-59254
UJ_27_2024_vp_U_53_2023_vp_asiantuntijasuunnitelma_TaV.pdf
liite A 7

Ennakkokäsittely, UJ 27/2024 vp - U 56/2023 vp 

Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman. 

8. Toissijaisuusasioiden lista

Esityslistan liite EDK-2024-AK-57592
Toissijaisuusasioiden lista 3.12.2024.pdf

Valiokunta merkitsi toissijaisuusasioiden listan saapuneeksi. TS 28/2024 vp, määräaika 1.2.2025. 

9. Muut asiat

Muita asioita ei ollut. 

10. Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on torstaina 12.12.2024 klo 12.00. 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Johanna 
Rihto-Kekkonen 
Valiokuntaneuvos 
Lauri 
Tenhunen