Viimeksi julkaistu 28.10.2024 14.24

Valiokunnan mietintö LiVM 8/2024 vp HE 52/2024 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annettua EU:n asetusta täydentäväksi lainsäädännöksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annettua EU:n asetusta täydentäväksi lainsäädännöksi (HE 52/2024 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Laura Rantanen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • erityisasiantuntija Emmi Simonen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Sari Rapinoja 
    ympäristöministeriö
  • johtava asiantuntija Aki Tilli 
    Liikenne- ja viestintävirasto
  • apulaisjohtaja Tapio Ojanen 
    Väylävirasto
  • erityisasiantuntija Vesa Peltola 
    Suomen Kuntaliitto
  • Public Affairs Manager Mattias Hellström 
    Neste Oyj
  • toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty 
    Bioenergia ry
  • lakimies Kai Massa 
    Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
  • toiminnanjohtaja Anna Virolainen-Hynnä 
    Suomen Biokierto ja Biokaasu ry
  • logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen 
    Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen 
    Suomen Taksiliitto ry
  • toimitusjohtaja Heikki Karsimus 
    Sähköinen liikenne ry
  • toiminnanjohtaja Marko Forsblom 
    Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • sisäministeriö
  • puolustusministeriö
  • ympäristöministeriö
  • Liikenne- ja viestintävirasto
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
  • Invalidiliitto ry
  • Kaupan liitto ry
  • Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry
  • Kuluttajaliitto ry
  • Logistiikkayritysten Liitto ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista. Lailla täydennettäisiin ja täsmennettäisiin vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta. Samalla kumottaisiin liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta annettu laki. 

Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä annettuun lakiin ja ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annettuun lakiin sisältyvät viittaukset kumoutuvaan lainsäädäntöön. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

(1) Hallituksen esitys täydentää ja täsmentää vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta jäljempänä jakeluinfrastruktuuriasetus. Tämän vuoksi valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. 

(2) Valiokunta toteaa, että ehdotettu uusi laki on osa laajempaa asetukseen liittyvää kokonaisuutta. Asetus edellyttää lisäksi kansallista suunnittelua, muun muassa kansallisen toimintakehyksen laatimista. Hallitusohjelman mukaan hallitus laatii yhdessä elinkeinoelämän kanssa toimenpideohjelman vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon laajentamiselle pääväylillä. Saadun selvityksen mukaan yksi keskeisimpiä kysymyksiä eri käyttövoimia hyödyntävään kalustoon investoimisessa on energian jakeluinfrastruktuuri. 

(3) Jakeluinfrastruktuuriasetuksen keskeisenä tavoitteena on lisätä päästöttömien ajoneuvojen houkuttelevuutta asettamalla vaatimuksia vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttäjäystävällisyydelle, yhteentoimivuudelle ja maksujärjestelmille. Saadun selvityksen mukaan siirtymä päästöttömiin ajoneuvoihin edistyy, kun niiden tankkaamisesta ja latauksesta tehdään helpompaa ja käyttäjäystävällisempää. Valvonnasta ja seuraamuksista säätämällä varmistetaan asetuksen velvoitteiden täyttäminen Suomessa ja näin ollen myös edistetään asetuksen ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Valiokunta katsoo, että keinovalikoiman tulee olla käyttäjäystävällinen, teknologianeutraali ja kilpailulle tasapuolinen. 

(4) Valiokunta pitää hyvänä sitä, että ehdotuksessa esitetään yhden valvovan ja määräyksiä antavan viranomaisen nimeämistä eli Liikenne- ja viestintäviraston nimeämistä.  

Raskaan liikenteen tilanne

Kaasun jakeluinfrastruktuuri.

(5) Saadun selvityksen mukaan Suomessa on käytössä liikennepolttoaineena sekä paineistettua että nesteytettyä bio- ja maakaasua. Paineistetulle kaasulle on kattavampi tankkausverkosto, mutta sitä käytetään vain kevyemmissä kuorma-autoissa. Raskas liikenne käyttää enemmän nesteytettyä kaasua, jolle Suomessa on vähemmän tankkausasemia.  

(6) Koska tankkausasemaverkosto on rajallinen, rajoittaa se investointimahdollisuuksia kaasukäyttöiseen kalustoon erityisesti raskaimpiin kuljetustehtäviin soveltuvan nesteytetyn kaasun osalta. 

Sähkön latausinfrastruktuuri.

(7) Saadun selvityksen mukaan raskaassa liikenteessä sähkön yleistymisen yksi keskeinen kysymys on latausinfrastruktuuri. Suomessa raskaan liikenteen yleisesti saatavilla oleva latausinfrastruktuuri on tällä hetkellä vasta aivan alkutekijöissään. 

(8) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että tarvitaan kattava, luotettava ja nopea sähkön latausinfrastruktuuri raskaalle kalustolle. Latauspaikka ja -ajankohta ovat oleellisia koko toimitusketjujen näkökulmasta.  

(9) TEN-T-verkostolle edellytetään määrävälein raskaan liikenteen taukopaikkoja. Lähdettäessä toteuttamaan latausinfrastruktuuria, tulisi taukopaikkavaateet saadun selvityksen mukaan yhdistää latausinfrastruktuurin vaatimuksiin. Siten on saavutettavissa myös monipuolisia synergiaetuja. Kuljettajan taukopaikkojen ja ajoneuvon latausalueiden sijoittumisen yhteensovittaminen on tärkeää paitsi kuljetustalouden myös maankäytön tehokkuuden kannalta.  

Vedyn jakeluinfrastruktuuri.

(10) Saadun selvityksen mukaan Suomessa ei tällä hetkellä ole julkisia vedyn tankkausasemia, mikä luonnollisesti estää polttokennoteknologiaa ja vetyä käyttäviin ajoneuvoihin investoimisen Suomessa. Valiokunta katsoo, että jakeluinfrastruktuuria on toteutettava etupainotteisesti, jotta yritykset pystyvät sitoutumaan vetyä käyttävien ajoneuvojen hankintaan.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. lakiehdotus. Laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista

4 §. Tiedonsaantioikeus.

Oikeusministeriön mukaan hallituksen esityksen 4 §:n perusteluissa kuvatut tilanteet vaikuttaisivat koskevan sellaisia tilanteita, joissa tietoja on tarpeen saada erityisesti liikesalaisuutta koskevan salassapitovelvoitteen estämättä. Oikeusministeriö katsoo, että tiedonsaantioikeuden täsmentämiseksi olisikin mahdollista vielä arvioida säännöksen täsmentämistä siten, että se mahdollistaisi ainoastaan liikesalaisuuden suojaa koskevan salassapitovelvoitteen murtamisen, mutta ei muiden salassapitoperusteiden murtamista. 

Liikenne- ja viestintäministeriön arvion mukaan tiedonsaantioikeuden rajaus vain liikesalaisuutta koskeviin tietoihin turvaa Liikenne- ja viestintäviraston tiedonsaantioikeuden ehdotetun valvontatehtävän suorittamiseksi riittävällä tavalla. Tämän vuoksi valiokunta on täsmentänyt pykälää koskemaan liikesalaisuutta koskevia salassapitosäännöksiä. 

2. lakiehdotus. Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä annetun lain 4 ja 9 §:n muuttamisesta

7 §. Olemassa olevan rakennuksen varustaminen sähköajoneuvojen latauspisteillä.

Voimassa olevalla lailla rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä, jäljempänä latauspistelailla, (733/2020) on osaltaan pantu täytäntöön rakennusten energiatehokkuudesta annetun direktiivin 2010/31/EU ja energiatehokkuudesta annetun direktiivin 2012/27/EU muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2018/844. Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota kiinnitettiin latauspistelain kansalliseen täytäntöönpanoon. Saadun selvityksen mukaan voimassa olevassa latauspistelaissa sähköautojen latauspisteiden asentamisvelvoite on Suomessa tiukempi kuin voimassa oleva rakennusten energiatehokkuusdirektiivi edellyttäisi. Selvityksen mukaan direktiivin täytäntöönpanossa on myös merkittäviä eroja jäsenvaltioiden välillä. 

Direktiivin täytäntöönpano.

Latauspistelain 7 §:n mukaan rakennuksen omistajan on huolehdittava, että sellaisessa käytössä olevassa muussa rakennuksessa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa rakennuksessa tai kiinteistöllä, on asennettuna vähintään yksi latauspiste viimeistään 31.12.2024.  

Mainitulla pykälällä on kansallisesti täytäntöönpantu direktiivin 8 artiklan 3 kohta, jonka mukaan jäsenvaltioiden tulee säätää viimeistään 1.1.2025 vaatimukset latauspisteiden vähimmäismäärän asentamisesta kaikkiin sellaisiin muihin kuin asuinrakennuksiin, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa.  

Jäsenvaltion liikkumavara ja mahdolliset poikkeukset.

Mainitun 8 artiklan 4 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat päättää olla säätämättä tai soveltamatta 2 ja 3 kohdassa tarkoitettuja vaatimuksia rakennuksiin, jotka ovat pienten ja keskisuurten yritysten omistuksessa ja käytössä, sellaisina kuin ne on määritelty komission suosituksen 2003/361/EY (*4) liitteessä olevassa I osastossa. 

Tämä poikkeusmahdollisuus on Suomessa täytäntöönpantu latauspistelain 10 §:llä, jonka mukaan mitä 5 §:n 3 ja 4 momentissa, 6 §:n 3 ja 4 momentissa ja 7 §:ssä säädetään, ei koske latauspisteiden eikä latauspistevalmiuden asentamista mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä annetussa komission suosituksessa 2003/361/EY tarkoitettujen mikroyritysten omistuksessa ja käytössä olevien rakennusten yhteyteen. 

Vastinekuulemisessa ympäristöministeriö antoi valiokunnan ymmärtää, että Suomi oli hyödyntänyt kaikkia poikkeusmahdollisuuksia. Myöhemmin liikenne- ja viestintäministeriöltä saadusta selvityksestä käy ilmi, että Suomessa latauspistelain 10 §:n mukainen poikkeusmahdollisuus on rajattu vain mainitun komission suosituksen tarkoittamiin mikroyrityksiin. Direktiivin 8 artiklan 4 kohta sallisi poikkeuksen soveltamisen myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. 

Yrityksen määritelmä.

Latauspistelain 10 §:ssä viitatun komission suosituksen liitteen 1 artiklan mukaan yrityksiksi katsotaan niiden oikeudellisesta muodosta riippumatta kaikki yksiköt, jotka harjoittavat taloudellista toimintaa. Yrityksiksi katsotaan erityisesti yksiköt, jotka harjoittavat käsiteollista toimintaa tai muuta toimintaa yksin tai perheen voimin, henkilöyhtiöt taikka taloudellista toimintaa säännöllisesti harjoittavat yhdistykset. 

Komission tiedonanto 2016/C 262/01 (jäljempänä tiedonanto) Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklan 1 kohdasta ottaa kantaa yrityksen määritelmään valtiontukisääntöjen näkökulmasta. Tiedonannossa todetaan, että Euroopan unionin tuomioistuin on määritellyt yritykset taloudellista toimintaa harjoittaviksi yksiköiksi, riippumatta niiden oikeudellisesta muodosta ja rahoitustavasta. Esimerkiksi yksikköä, joka kansallisen lainsäädännön mukaan luokitellaan yhdistykseksi tai urheiluseuraksi, on mahdollisesti kuitenkin pidettävä perussopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna yrityksenä. 

Tietyn yksikön luokittelu yritykseksi riippuu siis sen toimintojen luonteesta. Taloudellisen ja muun kuin taloudellisen toiminnan välisen eron selventämiseksi unionin tuomioistuin on johdonmukaisesti katsonut, että taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluja tarjotaan markkinoilla. 

Tiedonannon mukaan ei ole mahdollista antaa tyhjentävää luetteloa toiminnoista, jotka olisivat aina katsottavissa taloudelliseksi tai ei-taloudelliseksi toiminnaksi.  

Lainsäädännön järkevöittäminen.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että Suomi hyödyntää käytettävissä olevia poikkeusmahdollisuuksia sekä lainsäädännössä että sen tulkinnassa. Yrityksen tulkinnassa tulee noudattaa komission yrityksiä koskevia linjauksia, joiden mukaan toimijoiden oikeushenkilömuoto ei ole ratkaiseva, vaan tärkeämpää on niiden toiminta. Tämän vuoksi valiokunta esittää lausumaa, jonka mukaan eduskunta edellyttää,  

että valtioneuvosto kiireellisesti ryhtyy toimenpiteisiin saattamaan voimaan ennen 30 päivää marraskuuta 2024 jakeluinfrastruktuuridirektiivin sallimat poikkeukset pk-yrityksille. 
Vaihtoehtoinen täytäntöönpanomalli.

Saksassa mainittu kohta on pantu kansallisesti täytäntöön omistajakohtaisesti eli siten, että jos samalla omistajalla on useita mainitussa kohdassa tarkoitetun velvoitteen alaisia kiinteistöjä, Saksan lainsäädäntö antaa mahdollisuuden tarkastella näitä kiinteistöjä kokonaisuutena. Tällöin omistaja voi asentaa joko yhden latauspisteen jokaiselle kiinteistölle tai asentaa niitä keskitetysti vain osalle velvoitteen alaisista kiinteistöistä, kunhan asennettavien latauspisteiden kokonaismäärä ei laske. 

Komission suosituksen (EU) 2019/1019 rakennusten nykyaikaistamisesta alaluvussa 3.3.4 käsitellään latauspisteiden vähimmäismäärän asentamista koskevat vaatimukset rakennusten energiatehokkuutta koskevan direktiivin 8 artiklan 3 kohdan mukaisesti. Suosituksen mukaan jäsenvaltioita edellytetään säätämään vaatimukset latauspisteiden vähimmäismäärän asentamisesta kaikkiin sellaisiin muihin kuin asuinrakennuksiin, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa. Jäsenvaltioiden direktiivin 8 artiklan 3 kohdan mukaisesti säätämiä vaatimuksia sovelletaan erikseen kuhunkin muuhun kuin asuinrakennukseen, jotka ovat olemassa 1.1.2025 ja joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa. 

Uudelleen laadittu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EU) 2024/1275.

Uudelleen laadittu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EU) 2024/1275 tuli voimaan 28.5.2024. Ympäristöministeriöstä saadun selvityksen mukaan jäsenvaltiot voivat päättää olla soveltamatta direktiivissä mainittuja velvoitteita tiettyihin rakennusluokkiin, kun latauspisteiden ja kaapeliputkituksen asentamisen kustannukset ylittävät vähintään 10 prosenttia rakennuksen laajamittaisen korjauksen kokonaiskustannuksista. Uudelleen laaditussa rakennusten energiatehokkuusdirektiivissä ei ole enää säädetty poikkeusta mikroyrityksille eikä pienille ja keskisuurille yrityksille. 

Uudelleen laadittu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi on toimeenpantava kansalliseen lainsäädäntöön viimeistään 29.5.2026. Direktiivin kansallisen toimeenpanon valmistelu on käynnistetty ja sitä tullaan valmistelemaan tiiviissä yhteistyössä muun muassa elinkeinoelämää ja kuntia edustavien sidosryhmien kanssa. Tavoitteena on tunnistaa sidosryhmien kanssa kustannustehokkaat ja joustavat tavat direktiivin toimeenpanoon. Valiokunta pitää välttämättömänä, että myös kansalaisyhteiskuntaa edustavat yhdistykset ja muut vastaavat toimijat otetaan mukaan direktiivin täytäntöönpanon valmisteluun. 

Valiokunta pitää välttämättömänä, että uuden direktiivin täytäntöönpanossa ja tulkinnassa otetaan huomioon Suomen erityisolosuhteet, kustannustehokkuus ja lainsäädännön järkevä toteuttaminen. Myös vaihtoehtoisten täytäntöönpanomallien selvittäminen ja arvioiminen on välttämätöntä. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 52/2024 vp sisältyvät 2. ja 3. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 52/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Lain tarkoitus 
Tällä lailla täsmennetään ja täydennetään vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2023/1804 (jakeluinfra-asetus) ja sen kansallista soveltamista.  
2 § 
Polttoaineiden hintojen näyttäminen 
Jos jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 40 alakohdassa tarkoitettu tankkauspisteen ylläpitäjä näyttää polttoaineiden hintoja niitä vertailemalla, vertailussa tulee noudattaa jakeluinfra-asetuksen liitteen II 10.3 kohdassa tarkoitettua yhteistä menetelmää. 
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä 1 momentissa tarkoitettujen vertailuhintojen määrittelystä ja näyttämisestä. 
3 § 
Valvonta 
Jakeluinfra-asetuksen 5 artiklan 1—5, 7, 8, 10 ja 11 kohdan, 6 artiklan 3 kohdan, 7, 19 ja 21 artiklan sekä niiden nojalla annettujen Euroopan unionin säädösten mukaisten velvoitteiden noudattamista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto. 
Tämän lain ja sen nojalla annettujen määräysten noudattamista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto. 
4 § 
Tiedonsaantioikeus 
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi liikesalaisuutta koskevien  Muutosehdotus päättyysalassapitosäännösten estämättä saada pyynnöstä tämän lain mukaisten valvontatehtäviensä suorittamiseksi välttämättömät tiedot maksutta niiltä toimijoilta, joiden velvollisuuksista säädetään tässä laissa tai siinä tarkoitettua toimintaa koskevissa Euroopan unionin säädöksissä taikka määrätään tämän lain nojalla annetuissa määräyksissä. 
5 § 
Tarkastusoikeus 
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus päästä alueelle, huoneistoon ja muuhun sellaiseen tilaan, jonne pääsy on tässä laissa tarkoitetun valvonnan kannalta tarpeen, tehdä siellä tarkastuksia ja ryhtyä muihin valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. Tarkastusta ei kuitenkaan saa toimittaa pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa. 
Tarkastuksissa on noudatettava, mitä hallintolain (434/2003) 39 §:ssä säädetään. 
6 § 
Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeyttämisuhka 
Liikenne- ja viestintävirasto voi velvoittaa sen, joka toimii vastoin tämän lain säännöksiä tai siinä tarkoitettua toimintaa koskevia Euroopan unionin säännöksiä taikka tämän lain nojalla annettuja määräyksiä, korjaamaan virheensä tai laiminlyöntinsä. Päätöksen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakko tai uhka, että toiminta keskeytetään osaksi tai kokonaan taikka että tekemättä jätetty toimenpide teetetään asianomaisen kustannuksella. 
7 § 
Muutoksenhaku 
Liikenne- ja viestintäviraston tämän lain nojalla tekemään päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003). Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). 
8 § 
Voimaantulo 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
Tällä lailla kumotaan liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta annettu laki (478/2017). 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki  rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä annetun lain 4 ja 9 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä annetun lain (733/2020) 4 §:n 2 momentti ja 9 §:n 1 ja 3 momentti seuraavasti:  
4 § 
Suhde muuhun lainsäädäntöön 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Yleisesti saatavilla oleville latauspisteille asetetuista vaatimuksista säädetään vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2023/1804 (jakeluinfra-asetus). 
9 § 
Sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiutta koskevat vaatimukset 
Edellä 5—8 §:ssä tarkoitettujen latauspisteiden on oltava teknisiltä ominaisuuksiltaan jakeluinfra-asetuksen liitteessä II tarkoitettujen teknisten eritelmien mukaisia normaalitehoisia tai suuritehoisia latauspisteitä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Edellä 5—7 §:ssä tarkoitetut latauspisteet voivat myös olla jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 45 alakohdassa tarkoitetulla tavalla yleisesti saatavilla olevia latauspisteitä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain 7 ja 8 §:n muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain (740/2021) 7 §:n 1 momentti ja 8 §:n 1 momentti seuraavasti:  
7 § 
Kuorma-autoja koskevat vaatimukset 
Ympäristöystävällinen ja energiatehokas kuorma-auto on ensimmäisellä ja toisella hankinta-ajanjaksolla ajoneuvo, joka käyttää vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/1804 2 artiklan 4 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 § 
Linja-autoja koskevat vaatimukset 
Ympäristöystävällinen ja energiatehokas linja-auto (M3) on ensimmäisellä ja toisella hankinta-ajanjaksolla M3-luokan linja-auto, joka käyttää vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/1804 2 artiklan 4 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

Valiokunnan lausumaehdotukset

1.

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto kiireellisesti ryhtyy toimenpiteisiin saattamaan voimaan ennen 30 päivää marraskuuta 2024 jakeluinfrastruktuuridirektiivin sallimat poikkeukset pk-yrityksille. 
Helsingissä 7.6.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Jouni Ovaska kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Timo Furuholm vas 
 
jäsen 
Marko Asell sd 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Aleksi Jäntti kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
jäsen 
Sheikki Laakso ps 
 
jäsen 
Mats Löfström 
 
jäsen 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
jäsen 
Jani Mäkelä ps 
 
jäsen 
Pinja Perholehto sd 
 
jäsen 
Anne Rintamäki ps 
 
varajäsen 
Tere Sammallahti kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Mika Boedeker