Viimeksi julkaistu 4.6.2024 11.09

Valiokunnan mietintö TyVM 6/2024 vp HE 15/2024 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle merityötä koskevan yleissopimuksen ohjeiston muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä siihen liittyviksi laeiksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle merityötä koskevan yleissopimuksen ohjeiston muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä siihen liittyviksi laeiksi (HE 15/2024 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Katariina Jämsén 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • erityisasiantuntija Elli Nieminen 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • ylitarkastaja Väinö Pitkänen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • hallitussihteeri Noora Pajukoski 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • työmarkkina- ja lakiasiainjohtaja Maija Mattila 
    Suomen Varustamot ry
  • professori Ulla Liukkunen 

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Lounais-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue
  • Liikenne- ja viestintävirasto
  • Varsinais-Suomen TE-toimisto
  • Suomen Konepäällystöliitto ry
  • Suomen Laivanpäällystöliitto ry
  • Suomen Merimies-Unioni SMU ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Uudenmaan TE-toimisto
  • Suomen Kuntaliitto

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi merityötä koskevan Kansainvälisen työjärjestön vuoden 2006 yleissopimuksen ohjeistoon vuonna 2022 tehdyt muutokset sekä lain niiden lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.  

Ohjeiston muutokset koskevat oikeankokoisten suojavarusteiden saantia, ruoan ja juoman maksuttomuutta ja laatua aluksella, hylättyjen merenkulkijoiden kotimatkaoikeutta ja korvaavan miehistön asemaa, merenkulkijoiden oikeutta päästä välittömään terveydenhoitoon maihin sekä menehtyneiden merenkulkijoiden ruumiin tai tuhkan kotimaahan palauttamista, sosiaalisen kommunikaation mahdollistavia yhteyksiä aluksella ja satamissa, menehtyneiden merenkulkijoiden kuolemantapausten tutkintaa ja vuosittaista raportointia ILOlle sekä eräitä muita teknisluonteisempia muutoksia. Muutokset kohdistuvat sekä ohjeiston oikeudellisesti sitovaan osaan että suositusosaan. 

Ohjeiston muutosten toimeenpanemiseksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettuun lakiin sekä työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin lisättäisiin säännökset merenkulkualan yksityisten työvoimapalveluiden tarjoajaa koskevista velvoitteista. Niihin tehtäisiin myös jo voimassa olevaan merityöyleissopimuksen ohjeistoon perustuvia täsmennyksiä. Lisäksi merityösopimuslakiin lisättäisiin säännökset työnantajan velvollisuudesta ilmoittaa työsuojeluviranomaiselle merenkulkijoiden kuolemantapauksista niiden raportoimiseksi Kansainväliselle työjärjestölle. Lisäksi merityösopimuslakiin tehtäisiin teknisluonteinen muutos.  

Merityöyleissopimuksen ohjeiston muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 23.12.2024. Muutosten voimaansaattamista koskeva laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Tarkoitus on, että mainittu laki ja ehdotettavat merityösopimuslain sekä julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain merityöyleissopimuksen ohjeiston muutokseen perustuvat muutokset tulisivat voimaan samanaikaisesti kuin yleissopimuksen ohjeiston muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan. Julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettu laki on kumottu työvoimapalveluiden järjestämisestä annetulla lailla, joka tulee voimaan 1.1.2025. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. Merityösopimuslain teknisluonteinen muutos on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi merityötä koskevan Kansainvälisen työjärjestön vuoden 2006 yleissopimuksen ohjeistoon vuonna 2022 tehdyt muutokset sekä lain niiden lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.  

Yleissopimukseen vuonna 2022 tehdyt ohjeiston muutokset vahvistavat merenkulkijoiden oikeuksia. Ne koskevat oikeankokoisten suojavarusteiden saantia, ruoan ja juoman maksuttomuutta ja laatua aluksella, hylättyjen merenkulkijoiden kotimatkaoikeutta ja korvaavan miehistön asemaa, merenkulkijoiden oikeutta päästä välittömään terveydenhoitoon maihin sekä menehtyneiden merenkulkijoiden ruumiin tai tuhkan kotimaahan palauttamista, sosiaalisen kommunikaation mahdollistavia yhteyksiä aluksella ja satamissa, menehtyneiden merenkulkijoiden kuolemantapausten tutkintaa ja vuosittaista raportointia ILOlle sekä eräitä muita teknisluonteisia muutoksia. Muutokset kohdistuvat sekä sopimuksen ohjeiston oikeudellisesti sitovaan A-osaan että B-osan ei-sitoviin suosituksiin.  

Ohjeiston muutosten toimeenpanemiseksi esityksessä ehdotetaan julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettuun lakiin sekä työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin lisättäväksi säännökset merenkulkualan yksityisten työvoimapalveluiden tarjoajaa koskevista velvoitteista. Niihin ehdotetaan tehtäväksi myös jo voimassa olevaan merityöyleissopimuksen ohjeistoon perustuvia täsmennyksiä. Lisäksi merityösopimuslakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset työnantajan velvollisuudesta ilmoittaa merenkulkijoiden kuolemantapauksista työsuojeluviranomaiselle, joka vastaa tietojen raportoimisesta Kansainväliselle työjärjestölle.  

Merityöyleissopimuksen ohjeiston muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 23.12.2024. Muutosten voimaansaattamista koskeva laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Tarkoitus on, että mainittu laki ja ehdotettavat merityösopimuslain sekä julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain merityöyleissopimuksen ohjeiston muutokseen perustuvat muutokset tulevat voimaan samanaikaisesti kuin yleissopimuksen ohjeiston muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta puoltaa esityksessä ehdotettujen lakien hyväksymistä seuraavin muutoksin ja huomioin. 

Merenkulkijoiden yksityiset työnvälityspalvelut

Merityöyleissopimuksen ohjeiston yhtenä tarkoituksena on, että merenkulkijoilla on käytettävissä tehokas ja hyvin järjestetty työnvälitysjärjestelmä. Yksityisten työnvälityspalveluiden tulee jäsenvaltioiden alueella olla merityöyleissopimuksen ohjeiston normien A1.4 määräysten mukaisia. Suomessa merenkulualan yksityinen työnvälitystoiminta ei ole merkittävää, mutta sen arvioidaan esityksen mukaan yleistyvän tulevaisuudessa. 

Yksityisistä työnvälityspalveluista säädetään kansallisesti suppeahkosti julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (jäljempänä JTYP-laki) 12 luvun 4 ja 5 §:ssä. Yksityisillä työvoimapalveluilla tarkoitetaan 4 §:n mukaan työ- ja elinkeinoviranomaisesta riippumattomia yksityisen tai oikeushenkilön tarjoamia työnvälityspalveluja ja muita työnhakuun liittyviä palveluja sekä työvoiman vuokrausta. Yksityisen työnvälityspalvelun maksukiellosta säädetään 5 §:ssä. Ensi vuoden 2025 alussa voimaan tulevan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain yksityistä työnvälitystä koskevat 143 ja 144 §:t vastaavat sisällöltään JTYP-lain 4 ja 5 §:iä.  

Merityöyleissopimuksen ohjeiston normi A1.4 sisältää yksityiskohtaisia määräyksiä merenkulkualan yksityisen työnvälityksen järjestämisestä ja työnhakijan suojasta sekä työnvälitykseen liittyvien valitusten käsittelystä. Vuonna 2022 sopimuksen normin 5 c-kohdan (vi) alakohtaa muutettiin lisäämällä kohtaan määräys siitä, että merenkulkijoille on ilmoitettava ennen työhönottoa tai työhönotossa heidän sanotun järjestelmän mukaiset oikeutensa.  

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että A1.4 normiin vuonna 2022 tehty muutos (A1.4, kohta 5 c (vi) viimeinen virke) toimeenpannaan Suomessa lisäämällä JTYP-lain 12 lukuun uusi merenkulualan yksityisten työvoimapalveluiden velvoitteita koskeva 4 a §. Säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että yksityisen työnvälityksen kautta merityöhön välitettyjen henkilöiden työsuhteessa noudatetaan työsopimukseen sovellettavaa lainsäädäntöä ja että he ovat tietoisia työsopimukseen perustuvista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan ja päteviä tehtäväänsä. Vastaava muutos ehdotetaan tehtäväksi myös työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin. 

Vuoden 2022 ohjeiston muutoksen lisäksi JTYP-lain uudella 4 b §:llä ja työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 143 b §:llä täsmennetään esityksen mukaan myös jo voimassa olevan yksityistä työnvälitystoimintaa koskevan normin A1.4 kohdan 5 c (iv) ja (vi) määräyksiä. Pykälissä ehdotetaan säädettäväksi henkilöasiakkaan taloudellisen aseman turvaamisesta merityössä.  

Valiokunnan huomiota on asiantuntijakuulemisessa kiinnitetty siihen, että ehdotettu sääntely ei esityksessä ehdotetussa muodossa vielä täytä kaikkia merityöyleissopimuksen yksityistä työnvälitystä koskevia määräyksiä. Mainitun normin A1.4 kohdan 5 c (vi) mukaan yksityisillä työnvälityspalveluilla on oltava vakuutusjärjestelmän tai vakuutuksen taikka muun vastaavan vaihtoehdon avulla toteutettu suojajärjestelmä, jotta merenkulkijoille voidaan korvata taloudelliset menetykset. Tällaista sääntelyä lainsäädäntöön ei saadun selvityksen mukaan sisälly eikä sellaista ehdoteta myöskään käsillä olevassa hallituksen esityksessä. Valiokunta pitää tärkeänä, että hallitus selvittää, onko lainsäädäntöä tältä osin vielä tarpeen täydentää.  

Yksityisen työnvälitystoiminnan valvonta. Ohjeiston A1.4 kohdan 5 c (v) mukaan merenkulkijoiden työnvälityspalvelut varmistavat, että niiden toimintaa mahdollisesti koskevat valitukset tutkitaan ja käsitellään ja että toimivaltaiselle viranomaisille tiedotetaan niistä valituksista, joita ei vielä ole ratkaistu. A1.4 normin 6 kohdan mukaan toimivaltaisen viranomaisen on tarkasti valvottava kaikkia alueella toimivia yksityisiä työnvälityspalveluita ja kohdan 7 mukaan toimivaltaisen viranomaisen on huolehdittava siitä, että merenkulkijoiden työnvälityspalveluja koskevat valitukset tutkitaan ja käsitellään asiaankuuluvissa elimissä asianmukaisessa järjestyksessä. Tarvittaessa käsittelyyn voivat osallistua laivanvarustajien ja merenkulkijoiden edustajat. 

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että edellä kuvatut ohjeiston määräykset pannaan täytäntöön JTYP-lain 12 luvun uudella 4 a §:n 2 momentin ja työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 143 a §:n 2 momentin säädöksellä. Momentin mukaan työ- ja elinkeinoministeriön tietoon tulleet merenkulkualan yksityisten työvoimapalveluiden tarjoajien velvoitteiden laiminlyönnit käsitellään tarvittaessa työ- ja elinkeinoministeriön merimiesasiain neuvottelukunnassa. 

Merimiesasiain neuvottelukunta toimii työministeriön yhteydessä valmistelu-, neuvottelu- ja lausunnonantoelimenä merenkulkijoiden työ- ja sosiaalisiin oloihin liittyvän lainsäädännön yleisen kehityksen sekä merenkulkijoiden työoloihin liittyvien erityiskysymysten käsittelyä varten. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan merimiesasiain neuvottelukunnan tehtäviä ei sen nykyisen toiminnan luonteen vuoksi voi laajentaa niin, että neuvottelukunta käsittelisi yksityistä työnvälitystä koskevia laiminlyöntejä, joissa on kyse merenkulkijoiden oikeusturvaan liittyvistä asioista. Valiokunta pitää tärkeänä, että työ- ja elinkeinoministeriö vielä harkitsee, täyttääkö esityksessä ehdotettu sääntely yleissopimuksen työvälityspalveluita koskevien valitusten käsittelyä koskevien määräysten vaatimukset. 

Sosiaaliset yhteydet

Merityöyleissopimuksen normi A3.1 koskee asuintiloja ja virkistysmahdollisuuksia. Vuonna 2022 normin 17 kohtaan lisättiin maininta sosiaalisista yhteyksistä. Merityöyleissopimuksen ohjeiston ei-sitovan suositusosan mukaan laivanvarustajien tulisi, siinä määrin kuin se on kohtuullisesti mahdollista, järjestää aluksissaan oleville merenkulkijoille internetyhteys mahdollisesti kohtuullista korvausta vastaan.  

Valiokunta toteaa, että merenkulkijoiden keskuudessa internetyhteyksien merkitys yhteydenpitovälineenä maissa oleviin omaisiin on kasvanut ja kasvaa edelleen. Valiokunta pitää tärkeänä, että miehistöllä on aluksilla mahdollisuus käyttää internetyhteyttä.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

3. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

1 §. Lain soveltamisala (Uusi).

Valiokunta ehdottaa, että pykälään lisätään viittaus esityksessä ehdotettuihin uusiin 143 a ja 144 a §:iin.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Työelämä ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä HE 15/2024 vp tarkoitetun merityötä koskevan vuoden 2006 yleissopimuksen ohjeistoon vuonna 2022 tehdyt muutokset. Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 15/2024 vp sisältyvät 1., 2. ja 4. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 15/2024 vp sisältyvän 3. lakiehdotuksen. 

Valiokunnan muutosehdotus

1. Laki merityötä koskevan yleissopimuksen ohjeiston muutoksista  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Merityötä koskevan vuoden 2006 yleissopimuksen ohjeistoon tehtyjen vuoden 2022 muutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut. 
2 § 
Muutosten muiden kuin lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
3 § 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 12 luvun muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 12 lukuun uusi 4 a ja 4 b § seuraavasti: 
12 luku 
Julkisen työvoima- ja yrityspalvelun toimeenpano ja siihen liittyvä yhteistyö  
4 a § 
Merenkulkualan yksityiset työvoimapalvelut  
Edellä 4 §:ssä säädetyn lisäksi merenkulkualalla yksityisiä työvoimapalveluita tarjoavien on: 
1) informoitava henkilöasiakastaan tämän työsopimukseen perustuvista oikeuksista ja velvollisuuksista; 
2) varmistettava, että henkilöasiakkaan työsopimuksen ehdot ovat siihen sovellettavan lainsäädännön ja työehtosopimuksen mukaisia ja että henkilöasiakkaalla on merityöhön vaadittu pätevyys ja tarvittavat pätevyysasiakirjat; sekä 
3) annettava henkilöasiakkaalleen työsopimus nähtäväksi ennen sen allekirjoittamista ja jäljennös allekirjoitetusta työsopimuksesta. 
Työ- ja elinkeinoministeriön tietoon tulleet merenkulkualan yksityisten työvoimapalveluiden tarjoajien velvoitteiden laiminlyönnit käsitellään tarvittaessa merimiesasiain neuvottelukunnassa.  
4 b § 
Henkilöasiakkaan taloudellisen aseman turvaaminen merityössä 
Yksityisen työvoimapalvelun tarjoajan on varmistettava, että suomalaisella tai ulkomaisella aluksella työskentelevällä henkilöasiakkaalla on oikeus saada korvaus työsuhdesaatavista työnantajan vakuutuksesta tai muusta vastaavasta järjestelmästä työsopimukseen sovellettavan lain mukaisesti. 
Henkilöasiakasta on ennen työsopimuksen allekirjoittamista informoitava siitä, kuinka korvausta haetaan 1 momentissa tarkoitetusta järjestelmästä.  
Tässä pykälässä säädetty ei rajoita merityösopimuslain 13 luvun 13 a §:n perusteella määräytyviä työnantajan velvoitteita vuokratyössä suomalaisella aluksella. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 §:n 2 momentti ja  Muutosehdotus päättyy49 §:n 2 momentin 3 kohta sekä 
lisätään lakiin uusi 143 a ja 143 b § seuraavasti: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy 
Lain soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tämän lain 143Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi ja Poistoehdotus päättyy 144 Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi §:ää  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , 143 a ja 143 b §:ää  Muutosehdotus päättyysovelletaan yksityisten tarjoamiin työvoimapalveluihin. 
49 § 
Työpaikkailmoituksen vastaanottamisesta kieltäytyminen ja ilmoituksen poistaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Työvoimaviranomainen voi kieltäytyä ottamasta vastaan avointa työpaikkaa koskevan työpaikkailmoituksen tai poistaa ilmoituksen palvelualustalta, jos ilmoituksen perusteella on ilmeistä tai työnantajan aiemman menettelyn perusteella taikka muutoin on perusteltua syytä epäillä, että: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) työnantaja olennaisesti laiminlyö työsopimuslain 2 luvussa tai merityösopimuslain (756/2011) 2 ja 3 luvuissa säädettyjä velvollisuuksiaan tai velvollisuuttaan suorittaa veroja tai lakisääteisiä maksuja; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
143 a § 
Merenkulkualan yksityiset työvoimapalvelut 
Edellä 143 §:ssä säädetyn lisäksi merenkulkualalla yksityisiä työvoimapalveluita tarjoavien on: 
1) informoitava henkilöasiakastaan tämän työsopimukseen perustuvista oikeuksista ja velvollisuuksista; 
2) varmistettava, että henkilöasiakkaan työsopimuksen ehdot ovat siihen sovellettavan lainsäädännön ja työehtosopimuksen mukaisia ja että henkilöasiakkaalla on merityöhön vaadittu pätevyys ja tarvittavat pätevyysasiakirjat sekä 
3) annettava henkilöasiakkaalleen työsopimus nähtäväksi ennen sen allekirjoittamista ja jäljennös allekirjoitetusta työsopimuksesta.  
Työ- ja elinkeinoministeriön tietoon tulleet merenkulkualan yksityisten työvoimapalveluiden tarjoajien velvoitteiden laiminlyönnit käsitellään tarvittaessa merimiesasiain neuvottelukunnassa.  
143 b §  
Henkilöasiakkaan taloudellisen aseman turvaaminen merityössä 
Yksityisen työvoimapalvelun tarjoajan on varmistettava, että suomalaisella tai ulkomaisella aluksella työskentelevällä henkilöasiakkaalla on oikeus saada korvaus työsuhdesaatavista työnantajan vakuutuksesta tai muusta vastaavasta järjestelmästä työsopimukseen sovellettavan lain mukaisesti. 
Henkilöasiakasta on ennen työsopimuksen allekirjoittamista informoitava siitä, kuinka korvausta haetaan 1 momentissa tarkoitetusta järjestelmästä.  
Tässä pykälässä säädetty ei rajoita merityösopimuslain 13 luvun 13 a §:n perusteella määräytyviä työnantajan velvoitteita vuokratyössä suomalaisella aluksella. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki merityösopimuslain 3 luvun 1 §:n ja 13 luvun 12 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan merityösopimuslain (756/2011) 3 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohta ja 13 luvun 12 §:n 1 momentti seuraavasti:  
3 luku 
Vapaat kotimatkat  
1 § 
Vapaat kotimatkat työsuhteen kestäessä 
Työnantajan on maksettava työntekijän matka kotipaikkakunnalle ylläpitoineen, kun: 
1) kyse on raskaus-, erityisraskaus-, vanhempain- taikka hoitovapaan alkaessa tehtävästä kotimatkasta;  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13 luku 
Erinäiset säännökset 
12 § 
Työntekijän kuolema 
Jos työntekijä kuolee matkan aikana, työnantajan on viipymättä ilmoitettava työntekijän kuolemasta tämän lähiomaiselle ja työsuojeluviranomaiselle. Työsuojeluviranomaiselle on annettava tieto kuolemaan johtaneista olosuhteista, jos ne ovat työnantajan tiedossa ja mahdollisuuksien mukaan muut tiedot, jotka työsuojeluviranomainen kuolemantapauksesta pyytää. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20. Sen 13 luvun 12 §:n 1 momentin voimaantulosta säädetään kuitenkin valtioneuvoston asetuksella. 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 30.5.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
varapuheenjohtaja 
Lauri Lyly sd 
 
jäsen 
Miko Bergbom ps 
 
jäsen 
Atte Kaleva kok 
 
jäsen 
Tuomas Kettunen kesk 
 
jäsen 
Mikko Lundén ps 
 
jäsen 
Anders Norrback 
 
jäsen 
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
jäsen 
Karoliina Partanen kok 
 
jäsen 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Piritta Rantanen sd 
 
jäsen 
Tere Sammallahti kok 
 
jäsen 
Timo Suhonen sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Marjaana Kinnunen