Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av 54 § i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården och upphävande av 25 § 4 mom. i lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (RP 94/2024 rd): Ärendet har remitterats till grundlagsutskottet för utlåtande till social- och hälsovårdsutskottet.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården och lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland ändras.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2026.
Regeringen anser att lagförslagen kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Regeringen anser det dock önskvärt att grundlagsutskottet lämnar utlåtande i ärendet.
(1) I propositionen föreslås det att bestämmelser om behandling av patientuppgifter i landskapet Nyland enligt 64 a § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (nedan införandelagen) i fortsättningen ska finnas i 54 § i lagen om behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården. Bestämmelserna gäller tills vidare. Syftet med propositionen är enligt motiven (s. 8) å ena sidan att möjliggöra en sömlös behandling av patientuppgifter i landskapet Nyland så att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården har möjlighet att vårda patienten på lämpligt sätt, men samtidigt också att trygga kundens självbestämmanderätt över information om sig själv. Å andra sidan är det operativa syftet med bestämmelserna att garantera landskapet Nyland, trots särlösningen, en helhet i fråga om behandling av patientuppgifter som så mycket som möjligt liknar den som finns i de övriga välfärdsområdena.
(2) De föreslagna bestämmelserna är relevanta framför allt med avseende på skyddet för privatlivet och för personuppgifter enligt 10 § i grundlagen.
(3) Grundlagsutskottet har (GrUU 17/2022 rd) bedömt införandelagens 64 a § om behandling av patientuppgifter i Nyland, som trädde i kraft den 1 januari 2023 och gäller till den 31 december 2025. Grundlagsutskottet hade ingenting att invända mot bestämmelsernas syften eller innehåll. Utskottet uppmanade dock social- och hälsovårdsutskottet att försäkra sig om att den föreslagna regleringen är förenlig med EU:s allmänna dataskyddsförordning. Grundlagsutskottet fäste dessutom statsrådets uppmärksamhet vid att det utöver det då aktuella förslaget fanns ett mer omfattande behov av att förtydliga bestämmelserna om klient- och patientuppgifter inom social- och hälsovården.
(4) Grundlagsutskottet anser att det nu aktuella lagförslaget till väsentliga delar kan bedömas på samma sätt. Utskottet har ingenting att invända mot bestämmelsernas syften eller innehåll. Utskottet fäster dock fortfarande statsrådets uppmärksamhet vid behovet av att förtydliga bestämmelserna om klient- och patientuppgifter inom social- och hälsovården.
Grundlagsutskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var