Senast publicerat 31-10-2023 12:00

Betänkande FsUB 7/2022 rd RP 221/2022 rd Försvarsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till militärfordonslag och till lag om ändring av vägtrafiklagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till militärfordonslag och till lag om ändring av vägtrafiklagen (RP 221/2022 rd): Ärendet har remitterats till försvarsutskottet för betänkande och till kommunikationsutskottet för utlåtande. 

Utlåtande

Utlåtande har lämnats av 

  • kommunikationsutskottet 
    KoUU 38/2022 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • äldre regeringssekreterare Kosti Honkanen 
    försvarsministeriet
  • specialsakkunnig Emma Särkkä 
    kommunikationsministeriet
  • polisinspektör Kari Onninen 
    Polisstyrelsen
  • militärjurist Elina Juutilainen 
    Huvudstaben
  • avdelningsingenjör, ingenjörkapten Petri Uusitalo 
    Huvudstaben
  • specialsakkunnig Juhani Puurunen 
    Transport- och kommunikationsverket.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Underofficersförbundet rf
  • Finlands Transport och Logistik SKAL rf
  • Patria Abp
  • Oy Sisu Auto Ab.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att det stiftas en ny militärfordonslag. Regeringens proposition grundar sig på det betänkande som riksdagens kommunikationsutskott gett om fordonslagen och enligt vilket det bör stiftas en särskild lag om militärfordon. 

Genom propositionen förtydligas författningsgrunden i fråga om förhållandet mellan fordon enligt militärfordonslagen respektive fordonslagen. Dessutom förtydligas huvudstabens tekniska granskningsavdelnings roll också i förhållande till Transport- och kommunikationsverket. 

I propositionen beaktas erkännandet av internationella militärfordon som anländer till finskt territorium för användning i Finland. 

I propositionen föreslås det också att vägtrafiklagen ändras till följd av den nya lagen, och att det i lagen görs andra ändringar som berör användning av fordon inom Försvarsmakten. 

Lagarna föreslås träda i kraft våren 2023. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

(1) I sitt betänkande om fordonslagen och vissa lagar som har samband med den (KoUB 19/2020 rd) ansåg kommunikationsutskottet att försvarsministeriet utan dröjsmål ska inleda beredningen av en ny lag om militärfordon. Utifrån denna riktlinje har försvarsministeriet berett den proposition som nu behandlas i riksdagen (RP 221/2022 rd). 

(2) Försvarsutskottet anser, såsom också kommunikationsutskottet påpekat i sitt utlåtande (KoUU 38/2022 rd), att det är mycket bra och viktigt att det i fortsättningen finns bestämmelser om militärfordon på lagnivå och i speciallagstiftning, eftersom de tekniska lösningarna för militärfordon i många avseenden avviker från civilfordon. Försvarsutskottet påpekar att propositionen också generellt förtydligar regleringen av militärfordon och andra fordon. 

(3) Propositionen har beretts vid försvarsministeriet, och Huvudstaben, kommunikationsministeriet och Transport- och kommunikationsverket har deltagit i beredningen. Utskottet ser det som en brist att finländska företag som tillverkar militärfordon inte har hörts vid beredningen av propositionen. Det har orsakat en viss oklarhet gällande tillämpningen av lagen. 

(4) Sammantaget anser försvarsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med preciseringarna och ändringsförslagen nedan. 

Definitionen av militärfordon

(5) Enligt inkommen utredning är det ändamålsenligt att bestämmelserna om militärfordon endast tillämpas på militärfordon som Försvarsmakten förvaltar. Det kan anses motiverat också med tanke på trafiksäkerheten, eftersom endast Försvarsmakten har specialkompetens i användningen av militärfordon samt sådan specialkompetens som behövs för att ge utbildning i användningen av dem. Ett fordon som är avsett för militära användningsändamål kan omfattas antingen av tillämpningsområdet för fordonslagen eller tillämpningsområdet för den nu aktuella propositionen. Det väsentliga är uttryckligen fordonets användningsändamål och under vilka förutsättningar fordonet kan användas på vägar och andra platser som avses i vägtrafiklagen. Om ett fordon som Försvarsmakten förvaltar till sina tekniska egenskaper motsvarar de krav som ställs i fordonslagen, ska fordonslagen tillämpas på fordonet. 

(6) Enligt inkommen utredning definieras klassificeringen av militärfordon mer detaljerat i försvarsministeriets förordning, och Huvudstabens tekniska granskningsavdelning kan utfärda närmare föreskrifter om en klassificering på lägre nivå. Genom dessa normer fastställs de tekniska egenskaperna hos militärfordon. Utskottet framhåller att det är ytterst viktigt att också tillverkare av militärfordon hörs när normerna bereds. 

(7) Utgångspunkten är att militärfordon inte anskaffas vid upphandling av sedvanliga fordon, utan anskaffningen ska vara systematisk och förutsätter detaljerade tekniska specifikationer. Anskaffningen av militärfordon gäller i praktiken aldrig bara ett fordon. Försvarsmakten deltar vid behov aktivt i utvecklingen av militärfordon. De tekniska specifikationerna bestäms utifrån den föreslagna lagen samt försvarsministeriets förordning och den tekniska granskningsavdelningens föreskrifter som utfärdats med stöd av förordningen. Dessutom måste internationella militära standarder beaktas. 

(8) Tillverkarna av militärfordon framförde i sina yttranden till utskottet att det även i fortsättningen bör vara möjligt att registrera ett fordon också någon annanstans än i militärfordonsregistret. Enligt försvarsministeriet har det inte föreslagits några ändringar i detta. Förslaget till militärfordonslag hindrar inte heller att finländska militärfordon registreras för användning i vägtrafik i andra EU-länder, eftersom det i militärfordonslagen är fråga om en nationell lösning. 

Konstruering, testning och tillverkning av fordon

(9) Enligt uppgifter från finländska företag som tillverkar militärfordon är sådana fordon som innehas och ägs av företag och som konstrueras, testas eller tillverkas för militära användningsändamål inte militärfordon, eftersom de inte har förts in i militärfordonsregistret. Kommunikationsutskottet lyfter fram samma synpunkt i sitt utlåtande och fäster försvarsutskottets uppmärksamhet vid att de inhemska militärfordonstillverkarna har uttryckt oro över den föreslagna regleringens konsekvenser för deras produktutveckling, testning och export. 

(10) Enligt försvarsministeriet har den föreslagna militärfordonslagen inga konsekvenser för testningen eller utvecklingen av fordon. Det problem som tillverkarna har lyft fram har att göra med vilken lag som tillämpas på ett fordon som konstruerats och tillverkats av en militärfordons-tillverkare, om fordonet är avsett endast för Försvarsmakten och det ännu inte har fått status som militärfordon. Ett sådant fordon omfattas av fordonslagens tillämpningsområde, om det används på en väg eller på andra platser som avses i vägtrafiklagen. Fordonslagen tillämpas också på fordon som används uteslutande på områden som stängts av från allmän trafik. Ett sådant område kan till exempel vara ett testområde som stängts av från allmän trafik. 

(11) För att förtydliga bestämmelserna om detta föreslår försvarsutskottet dock att preciseringar utanför den nu aktuella propositionen görs i 120 § i fordonslagen (82/2021) och dess rubrik för att trygga tillräckliga verksamhetsmöjligheter för den inhemska fordonsindustrin (se detaljmotiveringen nedan). 

(12) Försvarsutskottet understryker i detta sammanhang att en tillräcklig inhemsk produktion av försvarsmateriel är en absolut nödvändig förutsättning för att den militära försörjningsberedskapen ska kunna tryggas. Utskottet betonar att Finland i högre grad än för närvarande bör utnyttja de krav på försörjningstrygghet som kan ställas med stöd av lagen om försvars- och säkerhetsupphandling. Kraven på försörjningstrygghet får inte leda till diskriminering på grund av nationalitet, men det kan uppställas objektiva och prestationsbaserade villkor som avser beredskap och undantagsförhållanden. Därigenom kan Försvarsmakten rikta upphandlingar till hemlandet i större utsträckning än för närvarande. Det är dock alltid viktigt att eftersträva kostnadseffektiva upphandlingar som är optimala med tanke på försvarsförmågan. 

Ledning av kortege

(13) Kommunikationsutskottet välkomnar i sitt utlåtande den föreslagna ändringen enligt vilken en kortege som leds av Försvarsmaktens fordon ska ha motsvarande rätt att avvika från trafikreglerna som till exempel polisen. 

(14) I lagen om försvarsmakten (FsUB 1/2017 rdRP 187/2016 rd) infördes under förra regeringsperioden bestämmelser om egna befogenheter i fråga om försvarsmaktens personskyddsuppgifter. Den i propositionen föreslagna rätten att låta bli att iaktta trafikreglerna gäller Försvarsmaktens personskyddsuppdrag. Propositionen i fråga stiftades med grundlagsutskottets medverkan. Bakom ändringen låg det ökade internationella samarbetet och polisens begränsade resurser att ge stöd åt en annan myndighet. I och med Finlands Natomedlemskap beräknas Försvarsmaktens internationella samarbete ytterligare öka, vilket också inverkar på mängden personskyddsuppgifter. 

(15) Den föreslagna 184 § 1 mom. 4 punkten i lagförslag 2 gäller situationer där en person som ska skyddas i en kortege transporteras med ett fordon som tillhör den instans som personen företräder, inte Försvarsmakten, och föraren är någon annan än en tjänsteman vid Försvarsmakten. Enligt försvarsministeriet kan detta anses motiverat med beaktande av syftet med personskyddsuppdraget, det vill säga att skydda den person som ska skyddas. Försvarsutskottet instämmer i den här synpunkten. 

(16) Försvarsutskottet betonar i enlighet med den gällande lagstiftningen att man alltid på förhand ska vara i kontakt med polisen om Försvarsmaktens personskyddsuppgifter kräver kortege, och det är i första hand alltid polisen som leder en kortege. Enligt uppgift har polisen haft möjlighet att leda korteger cirka fem gånger per år, men Försvarsmaktens behov har varit större. Dessutom kan polisen i samband med ledningen av redan avtalade korteger ha varit tvungen att prioritera sina egna uppdrag framför ledningen av Försvarsmaktens kortege. 

(17) I likhet med vad kommunikationsutskottet lyfter fram i sitt utlåtande anser försvarsutskottet det vara viktigt att en kortege som leds av Försvarsmakten tydligt kan identifieras, både i fråga om det fordon som leder kortegen och den övriga kortegen. Kortegens synlighet kan förstärkas med hjälp av ljus- och ljudsignaler samt på andra sätt, till exempel i fråga om fordonets exteriör. Med tanke på andra som rör sig på vägen och fullgörandet av väjningsplikten samt framför allt med tanke på trafiksäkerheten är det viktigt att andra som rör sig på vägen utan problem kan känna igen ett fordon som leder en kortege. Försvarsutskottet betonar också vikten av ett nära samarbete mellan polisen och Försvarsmakten när det gäller att trygga trafiksäkerheten. Utskottet ser det som ytterst viktigt att undvika intrycket att Försvarsmakten på något sätt skulle ansvara för att upprätthålla allmän ordning och säkerhet. Den uppgiften hör entydigt till polisen (se även FsUB 1/2017 rd, s. 5–6). 

(18) Kommunikationsutskottet fäster i sitt utlåtande också vikt vid att det inte finns uttryckliga bestämmelser om utbildningskrav eller andra motsvarande krav för förare av fordon som leder en kortege. Utbildningskraven och övriga förutsättningar är således för närvarande beroende av myndigheternas självreglering. Kommunikationsutskottet har uttryckt sitt gillande över att de säkerhetsmän som utför försvarsmaktens personskyddsuppgifter redan nu deltar i den utbildning i hantering av fordon som ordnas av Polisyrkeshögskolan, och för säkerhetsmännen ordnas också utbildning i hantering av fordon vid Polisyrkeshögskolan. Dessutom går säkerhetsmännen också Försvarsmaktens utbildning i hantering av utryckningsfordon. Försvarsutskottet anser i likhet med kommunikationsutskottet att det utöver utbildningen också är viktigt att upprätthålla denna kompetens. 

Samordning av lagarnas ikraftträdande

(19) Kommunikationsutskottet har i sitt utlåtande påpekat att ikraftträdandet av militärfordonslagen bör samordnas med den proposition om ändring av fordonslagen (RP 291/2022 rd) som är under behandling i kommunikationsutskottet. Militärfordonslagen bör träda i kraft innan fordonslagen ändras. 

DETALJMOTIVERING

2. Lagen om ändring av vägtrafiklagen

10 §. Fri passage för utryckningsfordon och processioner.

Kommunikationsutskottet fäster försvarsutskottets uppmärksamhet vid förslagen till ändring av 10 § 1 mom. i lagförslag 2. Kommunikationsutskottet påpekar att det inte är nödvändigt att till momentet foga ett sådant separat omnämnande av Försvarsmaktens utryckningsfordon som föreslås i propositionen, eftersom bestämmelserna om användning av utryckningsfordon i vägtrafik i vägtrafiklagen enligt 12 § i lagförslag 1 ska tillämpas på användningen av Försvarsmaktens utryckningsfordon på väg. Försvarsutskottet instämmer i kommunikationsutskottets synpunkt och anser att ett sådant omnämnande inte behövs i 10 § 1 mom. i lagförslag 2, och föreslår att detta tillägg stryks ur bestämmelsen. 

184 §. Undantag från skyldigheten att iaktta trafikregler, trafikanordningar och bestämmelser om användningen av fordon.

I 184 § 1 mom. 4 punkten föreslås det att det ska vara möjligt att låta bli att iaktta trafikregler, trafikanordningar och bestämmelserna om användningen av fordon också som förare av ett fordon i en kortege som leds av ett fordon som tillhör Försvarsmakten. Behovet av regleringen grundar sig bland annat på att polisen lider brist på resurser och därigenom har begränsade möjligheter att ha hand om att leda korteger i anslutning till Försvarsmaktens personskyddsuppgifter. 

Enligt inkommen utredning gäller 184 § 1 mom. 4 punkten uteslutande sådana korteger där Försvarsmakten utför en personskyddsuppgift. Avsikten är inte att bestämmelsen ska tillämpas exempelvis på militärparader eller andra motsvarande processioner. Kommunikationsutskottet fäster försvarsutskottets uppmärksamhet vid att denna avgränsning dock inte framgår av paragrafens text eller propositionsmotiven. Kommunikationsutskottet föreslår därför att försvarsutskottet kompletterar 1 mom. 4 punkten med den avgränsning gällande personskyddsuppgifter som bestämmelsen avser. Försvarsutskottet anser att kommunikationsutskottets tillägg är motiverat och föreslår att den grund för undantag som avses i 4 punkten kopplas till personskyddsuppgifter som Försvarsmakten utför. 

Fordonslagen (ny)

120 §. Tillfällig användning av bepansrade fordon i trafik.

Utskottet föreslår att rubriken och bestämmelsen i 120 § i fordonslagen preciseras. I och med ändringen kan provnummerintyg beviljas sammanslutningar som i Finland industriellt tillverkar sådana bepansrade fordon som har konstruerats, byggts eller modifierats för att användas av väpnade styrkor. Dessutom stryks kravet på att ett bepansrat fordon ska vara försett med hjul. Ändringen säkerställer att aktörer som tillverkar fordon i Finland med stöd av lag kan använda olika bepansrade fordon som är avsedda för militärt bruk i vägtrafiken. Försvarsutskottet poängterar att den egentliga mer omfattande testningen av fordon som tillverkas för att användas av väpnade styrkor bör ske inom områden som är stängda eller isolerade för allmän trafik. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Försvarsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 221/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 221/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner ett nytt lagförslag 3. (Utskottets nya lagförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Militärfordonslag 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Tillämpningsområde 
I denna lag föreskrivs det 
1) i fråga om militärfordon och kombinationer där de ingår om
a) klassificering,
b) konstruktion, manöverorgan, system, komponenter, separata enheter, delar och utrustning,
c) miljöegenskaper,
d) godkännande och registrering, samt
e) besiktning,
 
2) i fråga om tillsyn över användningen av fordon inom Försvarsmakten samt om granskning av deras skick och av registeruppgifterna om 
3) konstaterande av överensstämmelse med kraven och om tillsyn över trafikdugligheten för internationella militärfordon som tillhör en främmande stat eller en internationell organisation och som befinner sig i Finland med stöd av ett tillstånd enligt territorialövervakningslagen (755/2000). 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) fordonsinspektör en i lagen om fordonsbesiktningsverksamhet (957/2013) avsedd fordonsinspektör som utför besiktningar inom Försvarsmakten, 
2) internationellt militärfordon en utländsk stats eller en internationell organisations fordon som befinner sig i Finland med stöd av ett tillstånd enligt territorialövervakningslagen och som uppfyller kraven enligt 40 §, 
3) motordrivet militärfordon ett militärfordon som drivs med maskinkraft, 
4) fordon inom Försvarsmakten militärfordon och fordon som antecknats i det register som avses i fordonslagen (82/2021) för vilka Försvarsmakten antecknats som ägare eller innehavare, 
5) första registrering inom Försvarsmakten den åtgärd då identifieringsuppgifter om ett militärfordon och uppgifter om ägande, innehav, den som ansvarar för användningen av militärfordonet och användningsändamål första gången antecknas i militärfordonsregistret i Finland, 
6) kopplingsbesiktning inom Försvarsmakten kontroll som utförs för godkännande av koppling mellan ett dragande militärfordon och ett eller flera släpfordon, 
7) ändringsbesiktning inom Försvarsmakten kontroll som utförs för att ändringar av ett militärfordon ska kunna godkännas eller för att de uppgifter som antecknats om militärfordonet i militärfordonsregistret ska kunna ändras eller kompletteras, 
8) ändringsregistrering inom Försvarsmakten anteckning i militärfordonsregistret av förändringar som i fråga om militärfordonet skett i uppgifterna om innehav eller användningsändamål, 
9) periodisk besiktning inom Försvarsmakten föreskriven regelbunden kontroll av ett militärfordons skick under den tid militärfordonet används och av de uppgifter som antecknats om fordonet i militärfordonsregistret. 
10) registreringsbesiktning inom Försvarsmakten kontroll som utförs för att klassificera ett enskilt militärfordon, konstatera dess överensstämmelse med kraven och anteckna det i militärfordonsregistret, 
11) registreringstecken inom Försvarsmakten en av den som utför registreringar inom Försvarsmakten given sifferserie eller bokstavs- och sifferserie som identifierar militärfordonet, 
12) den som utför registreringar inom Försvarsmakten huvudstabens tekniska granskningsavdelning och en till Försvarsmaktens avlönade personal hörande person som huvudstabens tekniska granskningsavdelning utser, 
13) förflyttningsmärke inom Försvarsmakten ett märke som fästs på militärfordonet och som anger ett registreringstecken inom Försvarsmakten, 
14) förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten ett av en fordonsinspektör beviljat tillstånd att transportera ett militärfordon under en viss tidsperiod, 
15) typgodkännande inom Försvarsmakten ett förfarande genom vilket en typgodkännandemyndighet inom Försvarsmakten som avses i 13 § intygar att en typ av fordon, system, komponent, separat teknisk enhet, del eller utrustning innan fordonet antecknas i militärfordonsregistret uppfyller de bestämmelser och tekniska krav som gäller militärfordon, 
16) kontrollbesiktning inom Försvarsmakten en besiktning inom Försvarsmakten som föreläggs av en fordonsinspektör på grund av fel och brister i militärfordonet, 
17) registerkort en handling som den som utför registreringar inom Försvarsmakten utfärdar över första registrering eller ändringsregistrering, som visar att militärfordonet är antecknat i militärfordonsregistret, 
18) militärfordon ett fordon som är avsett, tillverkat eller utrustat för utförande av de uppgifter om vilka det föreskrivs i 2 § i lagen om försvarsmakten (551/2007) och som antecknats i militärfordonsregistret, 
19) innehavare av militärfordon den förvaltningsenhet inom Försvarsmakten som huvudsakligen beslutar om användningen av militärfordonet, 
20) tillsynskontroll kontroll som Försvarsmakten utför av skicket hos fordon inom Försvarsmakten och de uppgifter som antecknats i registret samt av iakttagandet av kör- och vilotider samt lastning. 
3 § 
Registrering och besiktning av militärfordon 
Ett militärfordon ska genomgå registrering och besiktning eller årsinspektion, om inte något annat föreskrivs i denna lag eller med stöd av den. Ett militärfordon och ett släpfordon som kopplas till det eller till ett militärfordon eller annat fordon som det drar som inte genomgått registrering, besiktning eller granskning får inte användas (användningsförbud). 
Försvarsmaktens andra fordon än de som avses i 1 mom. får registreras som militärfordon i militärfordonsregistret om det är nödvändigt till följd av deras användningsändamål. 
Närmare bestämmelser om anordningar som är avsedda att färdas på land men som inte ska registreras i militärfordonsregistret utfärdas genom förordning av försvarsministeriet. 
4 § 
Ansvar för militärfordons skick, registrering och besiktning 
Försvarsmakten ansvarar för att ett fordon som används är trafikdugligt och har registrerats och genomgått besiktning eller årsinspektion. 
Militärfordon ska granskas och genomgå service tillräckligt ofta för att de ska hållas i trafikdugligt skick. 
Den som framför, kör eller leder fordon inom försvarsmakten ska utan dröjsmål underrätta innehavaren av fordonet inom Försvarsmakten om brister som han eller hon observerat i fordonets skick. 
5 § 
Skyldighet att avhjälpa brister och fel 
Om det under användningen av ett militärfordon observeras sådana brister eller fel som påverkar säkerheten eller miljöegenskaperna, får militärfordonet inte användas innan bristerna och felet har avhjälpts. 
Förbudet enligt 1 mom. gäller inte situationer när bristen eller felet inte utan betydande olägenhet kan avhjälpas under färden och bristen eller felet 
1) med hänsyn till omständigheterna är ringa, 
2) har uppkommit under färden, och 
3) inte kan observeras eller avhjälpas av den som framför, kör eller leder militärfordonet. 
6 § 
Militärfordons konstruktion, manöverorgan och utrustning 
Om inte något annat föreskrivs i denna lag eller med stöd av den, ska militärfordon samt deras delar, system, komponenter och separata tekniska enheter uppfylla de tekniska krav som tillämpades i Finland vid tidpunkten för det första ibruktagandet av militärfordonet. Alternativt får de tekniska krav tillämpas som har tillämpats i Finland efter det första ibruktagandet av militärfordonet. Vid bedömningen av begagnade militärfordons, delars, systems, komponenters och separata tekniska enheters överensstämmelse med kraven får sådant naturligt slitage till följd av användning beaktas, som inte har mer än obetydlig inverkan på säkerheten eller miljöegenskaperna. 
Dock krävs det åtminstone att 
1) militärfordon har en pålitlig och funktionssäker styrinrättning, 
2) motordrivna militärfordon har en färdbroms, 
3) militärfordon har däck och fälgar eller band eller medar som motsvarar den belastning de utsätts för, 
4) motordrivna militärfordon har ett brandsäkert bränslesystem och elsystem, 
5) militärfordon har behövliga strålkastare och lyktor, reflektorer och reflekterande identifieringsskyltar, 
6) militärfordon har en varningstriangel, om militärfordonets största tekniskt tillåtna totalmassa överskrider 825 kilogram, 
7) militärfordon erbjuder föraren, eller pansarfordon den som framför och den som leder fordonet, tillräcklig sikt framåt, åt sidorna och bakåt, 
8) militärfordon försedda med vindruta har behövliga anordningar för att säkerställa sikten genom vindrutan i alla väderförhållanden, 
9) lätta fordon har behövliga anordningar och konstruktioner för att skydda förare och passagerare vid sammanstötningar, 
10) motordrivna militärfordon har en ljudsignalanordning, 
11) motordrivna militärfordon har en hastighetsmätare, 
12) fyr- eller flerhjuliga motordrivna militärfordon har en backningsanordning, 
13) militärfordon har konstruktioner som säkerställer en tillräcklig styrförmåga, tillräckliga kurvkörnings- och bromsningsegenskaper samt vändbarhet, 
14) militärfordon med hjul har tillräcklig fri markhöjd, 
15) lastutrymmet i militärfordon som används för godstransport har sådana konstruktioner och sådan utrustning som är säker och som lämpar sig för den last som transporteras samt surrnings- och fästanordningar som används för surrning och säkring av last, 
16) släpade militärfordon och militärfordon som används för att dra ett släpfordon har en funktionssäker och hållbar kopplingsanordning. 
Begagnade militärfordon anses uppfylla de krav som föreskrivs i 1 och 2 mom., om militärfordonen uppfyller de tekniska krav som gällde i Finland vid tidpunkten för det första ibruktagandet eller därefter. Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om 
1) kraven på ett militärfordons konstruktion och egenskaper, 
2) kraven på system, komponenter, separata tekniska enheter, delar och utrustning för militärfordon, 
3) kraven på lastkorgar och lastutrymmen, fästanordningar som används för lastsäkring och skyddskonstruktioner för militärfordon som används för godstransport, och 
4) surrnings- och fästanordningar som används för surrning och säkring av last. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela 
1) närmare föreskrifter om de tekniska krav som avses i 1 mom. och om undantag från dem, 
2) närmare eller avvikande föreskrifter om frågor som avses i 2 mom. 8–12 punkten, om det behövs till följd av militärfordons särskilda konstruktion eller användningsändamål. 
 
7 § 
Identifieringsnummer för militärfordon 
Ett militärfordon ska ha ett identifieringsnummer. Identifieringsnumret ges av tillverkaren eller huvudstabens tekniska granskningsavdelning. Identifieringsnumret ska bevisligen och permanent märkas ut på militärfordonet på ett synligt ställe. Om identifieringsnumret skadas eller avlägsnas, ska numret märkas ut på nytt på militärfordonet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning antecknar i militärfordonsregistret de åtgärder som ska vidtas i fråga om identifieringsnumret och dess eventuella nya placering. 
Genom förordning av försvarsministeriet utfärdas närmare bestämmelser om beviljande och utmärkande av identifieringsnummer och om hur ett skadat eller avlägsnat identifieringsnummer ska märkas ut på nytt på hopbyggda, reparerade, skadade och individuellt tillverkade militärfordon. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om kraven på identifieringsnummer. 
8 § 
Särskilda krav på fordon inom Försvarsmakten och militärfordonskombinationer som används vid Försvarsmaktens specialtransporter 
Fordon inom Försvarsmakten som används vid Försvarsmaktens specialtransporter ska förses med tillräckliga märkningar, igenkännings- och varningslyktor, reflektorer och andra varningsanordningar för att förebygga fara och olägenhet som orsakas av specialtransporter. Huvudstabens tekniska granskningsavdelningar meddelar närmare föreskrifter om de märkningar, igenkännings- och varningslyktor, reflektorer och andra varningsanordningar som krävs i Försvarsmaktens fordon som används vid specialtransporter. 
Försvarsmaktens varningsfordon som används vid Försvarsmaktens specialtransporter ska vara fordon inom Försvarsmakten i kategori M1, N1 eller N2 enligt fordonslagen, vars tekniskt tillåtna största totalmassa inte överstiger 7,5 ton eller ett motsvarande militärfordon. Försvarsmaktens varningsfordon ska vara lätta att observera och förses med tillräckliga märkningar, reflektorer, igenkännings- och varningslyktor samt andra varningsanordningar för att förebygga fara och olägenhet som orsakas av Försvarsmaktens specialtransporter. Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om färger som krävs av Försvarsmaktens varningsfordon som används vid specialtransporter, om varningsskyltar, höjdmätare, varningslyktor, reflektorer och andra varningsanordningar i Försvarsmaktens varningsfordon samt om tillbörliga anordningar och redskap som ska användas i varningsfordon vid reglering av trafiken och tryggande av säkerheten. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar föreskrifter om de tekniska tilläggskrav med anknytning till användningsändamålet för fordon inom Försvarsmakten som används vid Försvarsmaktens specialtransporter som tillämpas vid godkännande av fordon inom Försvarsmakten som används vid Försvarsmaktens specialtransporter samt om undantag från de tekniska kraven på Försvarsmaktens fordon. Dessutom meddelar huvudstabens tekniska granskningsavdelning närmare föreskrifter om hur överensstämmelse med kraven tekniskt ska påvisas. 
9 § 
Myndigheter inom försvarsförvaltningen 
Försvarsministeriet svarar för styrning av och tillsyn över huvudstabens tekniska granskningsavdelning. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning handhar myndighetsuppgifter avseende militärfordon och internationella militärfordon samt andra tillsynsuppgifter avseende anskaffning och användning av fordon inom Försvarsmakten. Dessutom övervakar huvudstabens tekniska granskningsavdelning efterlevnaden av denna lag och de författningar och föreskrifter som utfärdats eller meddelats med stöd av den inom Försvarsmakten. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning övervakar och främjar inom sitt verksamhetsområde trafiksäkerheten och militärfordonens tekniska utveckling samt meddelar tekniska föreskrifter inom sitt verksamhetsområde inom ramen för sina särskilt föreskrivna befogenheter. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning leds av en chef som ansvarar för utvecklingen av den verksamhet som avses i 2 och 3 mom. samt för dess resultat och måluppfyllelse. 
Myndighetsuppgifter enligt denna lag utförs av fordonsinspektörer som huvudstabens tekniska granskningsavdelning utser för uppgiften. Fordonsinspektörerna fullgör sina uppgifter enligt denna lag under huvudstabens tekniska granskningsavdelnings ledning och tillsyn. Bestämmelser om utbildningskrav och andra krav på fordonsinspektörer finns i 2 § 2 mom. i lagen om fordonsbesiktningsverksamhet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om hur fordonsinspektörsverksamheten ska ordnas inom Försvarsmakten. 
2 kap. 
Klassificering av militärfordon 
10 § 
Klassificering av militärfordon 
På militärfordon tillämpas till följd av deras militära användningsändamål tekniska krav som avviker från de tekniska krav som bestäms enligt den i fordonslagen föreskrivna klassificeringen. 
Andra än i 1 mom. avsedda fordon kan klassificeras som militärfordon om det är nödvändigt till följd av deras användningsändamål. 
Närmare bestämmelser om huvudklassificeringen av militärfordon samt om särskilda användningsändamål och klassificeringar för i 2 mom. avsedda fordon utfärdas genom förordning av försvarsministeriet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar föreskrifter om närmare klassificering av militärfordon. 
11 § 
Motsvarighet för militärfordon 
På militärfordon tillämpas de bestämmelser om vägtrafik som gäller de andra fordon än militärfordon som i fråga om konstruktion och användningsändamål så nära som möjligt motsvarar militärfordonet i fråga. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om motsvarighet mellan klassificeringar för militärfordon och i fordonslagen avsedda fordon vid tillämpningen av bestämmelser som berör vägtrafik. 
12 § 
Utryckningsfordon inom försvarsmakten 
Försvarsmaktens utryckningsfordon är militärfordon som är utrustade med en varningslykta med blått blinkande ljus och en ljudsignalanordning för utryckningsfordon. På användning av Försvarsmaktens utryckningsfordon på väg tillämpas bestämmelserna i vägtrafiklagen om användning av utryckningsfordon på väg. 
3 kap. 
Typgodkännande av militärfordon 
13 § 
Typgodkännandemyndighet inom Försvarsmakten 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning är typgodkännandemyndighet för militärfordon som antecknas i militärfordonsregistret i Finland. 
14 § 
Typgodkännande inom Försvarsmakten 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning beviljar typgodkännande för en typ av militärfordon, system, komponent, separat teknisk enhet, del eller utrustning som stämmer överens med det underlag som tillverkaren eller tillverkarens representant visar upp och som uppfyller de krav som ställs på den. 
Vid typgodkännande inom Försvarsmakten 
1) bestäms till vilken kategori och grupp militärfordonstypen hör, 
2) konstateras militärfordonets identifieringsuppgifter, uppgifter om tillverkaren och tillverkarens representant, allmänna tekniska egenskaper hos militärfordonet samt andra tekniska data, 
3) bestäms vid behov militärfordonets tillåtna massa i vägtrafiken, 
4) undersöks om militärfordonstypen till sin konstruktion, sin utrustning och sina mått samt till övriga delar uppfyller kraven i bestämmelserna och föreskrifterna. 
Över typgodkännande inom Försvarsmakten utfärdas ett intyg. I typgodkännandet inom Försvarsmakten kan inkluderas begränsningar i fråga om användningen av militärfordon, system, komponenter, separata tekniska enheter, delar eller utrustning och sådana villkor för installation av system, komponenter, separata tekniska enheter, delar eller utrustning som beror på säkerhetskrav eller på systemens, komponenternas, de separata tekniska enheternas, delarnas eller utrustningens egenskaper. 
Huvudstabens tekniska granskningsenhet meddelar närmare föreskrifter om typgodkännande inom Försvarsmakten. 
4 kap. 
Militärfordonsregistret och registrering av militärfordon 
15 § 
Militärfordonsregistrets användningsändamål och innehåll 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning för ett militärfordonsregister för skötseln av de uppgifter som föreskrivs i lagen om Försvarsmakten och som föreskrivs eller bestäms med stöd av den. Huvudstaben kan meddela föreskrifter om fullgörandet av tekniska uppgifter i samband med registerföringen vid andra förvaltningsenheter inom Försvarsmakten. 
I militärfordonsregistret får antecknas uppgifter om 
1) klassificering av samt tekniska uppgifter och identifieringsuppgifter för militärfordon, 
2) besiktning och godkännande samt andra tekniska granskningar av militärfordon, 
3) innehavare och ägare, samt 
4) registrering, försäkringar och tillfälligt bruk av militärfordon. 
Huvudstabens tekniska granskningsenhet meddelar närmare föreskrifter om de uppgifter som ska antecknas i militärfordonsregistret. 
 
16 § 
Den som ansvarar för användningen 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning ansvarar för användningen av fordon inom Försvarsmakten. Som ansvarig för användningen antecknas en person som hör till huvudstabens tekniska granskningsavdelnings avlönade personal. Den som ansvarar för användningen ska ha tillgång till uppgifter om vilka personer som har rätt att framföra fordon inom Försvarsmakten. 
17 § 
Registerkort 
Den som utför registreringar inom Försvarsmakten eller en fordonsinspektör ger ett registerkort till militärfordonets innehavare i samband med första registrering inom Försvarsmakten eller ändringsregistrering inom Försvarsmakten. 
I fordonet får medföras en av en fordonsinspektör till riktigheten bestyrkt kopia av registerkortet. 
I registerkortet ska antecknas uppgifter om militärfordonets innehavare samt tekniska uppgifter om militärfordonet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om registerkortets innehåll, mått och giltighetstid samt vilket material det ska skrivas ut på. 
18 § 
Registreringsskyltar och registreringstecken inom Försvarsmakten 
För militärfordon som genomgår första registrering i Försvarsmakten utfärdas ett registreringstecken inom Försvarsmakten som identifierar militärfordonet och som kan märkas ut på en registreringsskylt inom Försvarsmakten eller målas på militärfordonet. Registreringsskyltar och registreringstecken inom Försvarsmakten ska vara klart urskiljbara och skilja sig från andra registreringsskyltar och registreringstecken. 
Närmare bestämmelser om utfärdandet av registreringsskyltar inom Försvarsmakten och registreringstecken inom Försvarsmakten, registreringstecknets innehåll och skyltarnas färg samt om hur registreringstecknet bestäms får utfärdas genom förordning av försvarsministeriet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om registreringsskyltars och registreringsteckens mått, placering och andra tekniska egenskaper. 
19 § 
Fastsättning av registreringsskyltar inom Försvarsmakten och utmärkning av registreringstecken inom Försvarsmakten 
Registreringsskyltar inom Försvarsmakten får inte fästas eller registreringstecken inom Försvarsmakten märkas ut på ett militärfordon innan militärfordonet har genomgått första registrering. Registreringstecken inom Försvarsmakten får dock målas före den första registreringen, om registreringstecknet är täckt före den första registreringen. 
Registreringsskyltar inom Försvarsmakten ska tillverkas och registreringstecken inom Försvarsmakten märkas ut så att de inte skadas när militärfordonet används. 
Närmare föreskrifter om fastsättning av registreringsskyltar får utfärdas genom förordning av Försvarsministeriet. 
20 § 
Användning av registreringsskyltar och registreringstecken inom Försvarsmakten. 
För ett militärfordon får inte användas och på det inte fästas andra registreringsskyltar, registreringstecken eller förflyttningsmärken än de som hör till militärfordonet och inte heller andra sådana skyltar eller bokstavs- eller sifferkombinationer som på ett vilseledande sätt påminner om en registreringsskylt inom Försvarsmakten, ett registreringstecken inom Försvarsmakten, ett förflyttningsmärke inom Försvarsmakten eller någon stats nationalitetsbeteckning. 
Registreringsskyltar inom Försvarsmakten och registreringstecken inom Försvarsmakten ska kunna läsas utan svårighet i trafiken. 
21 § 
Avförande av militärfordon ur militärfordonsregistret 
För ett fordon som ska antecknas i trafik- och transportregistret som avses i lagen om transportservice (320/2017) och som tidigare varit antecknat i militärfordonsregistret ska en registeranteckning om avförande av militärfordonet ur militärfordonsregistret göras. 
När militärfordonet avförs ur militärfordonsregistret ska registreringsskyltarna inom Försvarsmakten returneras till den som utför registreringar inom Försvarsmakten och registreringstecknet inom Försvarsmakten avlägsnas. En anteckning om avförande av militärfordonet görs i registerkortet. 
22 § 
Förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten 
En fordonsinspektör kan bevilja förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten för ett i militärfordonsregistret antecknat militärfordon som är belagt med användningsförbud eller körförbud, för följande användningsändamål: 
1) körning till besiktning eller en verkstad, 
2) förflyttning av ett importerat militärfordon från införelseorten till utförelseorten, 
3) testning av militärfordonet eller av utrustning som har nära samband med militärfordonet, 
4) förflyttning av militärfordonet av något annat särskilt skäl än de som avses i 1–3 punkten. 
Förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten kan även beviljas för körning av ett militärfordon till en verkstad, även om militärfordonet belagts med användningsförbud, och för körning till en verkstad och till besiktning, även om fordonet getts körförbud med stöd av 30 §. 
Förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten kan beviljas för den tid användningsbehovet kräver, dock högst för 21 dagar. 
Ett militärfordon som används med stöd av förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten får endast lastas med material som är avsett för de användningsändamål som avses i 1 mom. Ett fordon som används med stöd av förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten får dra ett släpat militärfordon eller ett annat fordon, om bägge användningsändamålet för bägge militärfordonen och deras last eller för militärfordonet och det andra fordonet och deras last motsvarar vad som föreskrivs i 1 mom. 
Förflyttningstillstånd inom Försvarsmakten beviljas skriftligen, och det ska förvaras i militärfordonet. 
23 § 
Förflyttningsmärke inom Försvarsmakten 
En fordonsinspektör kan för andra än i 22 § avsedda militärfordon som belagts med användningsförbud eller getts körförbud förflyttningsmärken inom Försvarsmakten för följande användningsändamål: 
1) körning till besiktning eller en verkstad, 
2) förflyttning av ett importerat militärfordon från införelseorten till utförelseorten, 
3) testning av militärfordonet eller av utrustning som har nära samband med militärfordonet, 
4) förflyttning av militärfordonet av något annat särskilt skäl än de som avses i 1–3 punkten. 
På fastsättning av förflyttningsmärken inom Försvarsmakten tillämpas vad som med stöd av 18 § 3 mom. föreskrivs om fastsättning av registreringsskyltar inom Försvarsmakten, och märkena ska fästas så att de kan läsas utan svårighet. Fastsättningen får inte ske så att det skymmer sikten för den som framför, kör eller leder militärfordonet. 
Om ett förflyttningsmärke inom Försvarsmakten används för ett militärfordon som inte har antecknats i militärfordonsregistret eller som avförts ur militärfordonsregistret, ska registreringsskyltarna inom Försvarsmakten eller registreringstecknen inom Försvarsmakten avlägsnas eller täckas över under den tid militärfordonet används. Förflyttningsmärkena ska avlägsnas från militärfordonet när förflyttningsmärkets giltighetstid löper ut och utan dröjsmål återlämnas till den som överlåtit dem. En anteckning om återlämnandet ska göras i militärfordonsregistret. 
Bestämmelser om förflyttningsmärkets innehåll och färg utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om mått och andra tekniska egenskaper i fråga om förflyttningsmärken. 
5 kap. 
Besiktning av militärfordon 
24 § 
Registreringsbesiktning inom Försvarsmakten 
Ett militärfordon som antecknas i militärfordonsregistret ska ha godkänts vid en registreringsbesiktning inom Försvarsmakten. 
Vid registreringsbesiktning inom Försvarsmakten ska militärfordonets identifieringsuppgifter och andra uppgifter som behövs för registreringen kontrolleras. Dessutom ska det kontrolleras att militärfordonet överensstämmer med bestämmelserna och föreskrifterna. 
Över registreringsbesiktningen inom Försvarsmakten ger fordonsinspektören militärfordonets innehavaren ett registerkort som innehåller tekniska uppgifter om militärfordonet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om 
1) innehållet i en registreringsbesiktning inom Försvarsmakten, och 
2) de typgodkända militärfordon som inte behöver föras till registreringsbesiktning inom Försvarsmakten. 
25 § 
Ändringsbesiktning inom Försvarsmakten 
Ett i militärfordonsregistret antecknat militärfordon ska innan det används i trafik godkännas vid en ändringsbesiktning inom Försvarsmakten, om 
1) militärfordonet har ändrats så att ändringen har mer än obetydlig inverkan på militärfordonets säkerhet, 
2) militärfordonet eller dess användningssyfte har ändrats och ändringen har väsentlig inverkan på de uppgifter som antecknas i militärfordonsregistret, eller 
3) militärfordonet har ändrats så att dess klassificering ändras eller så att villkoren för godkännande av militärfordonet inte längre uppfylls. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om 
1) innehållet i ändringsbesiktning inom Försvarsmakten, 
2) hur överensstämmelse med kraven ska påvisas vid ändringsbesiktning inom Försvarsmakten, 
3) vilka ändringar som förutsätter ändringsbesiktning inom Försvarsmakten, 
4) vilka obetydliga ändringar som inte förutsätter ändringsbesiktning inom Försvarsmakten. 
 
26 § 
Kopplingsbesiktning inom Försvarsmakten 
En militärfordonskombination och en fordonskombination i vilken ett militärfordon ingår ska föras till kopplingsbesiktning inom Försvarsmakten innan kombinationen tas i bruk, om 
1) det är fråga om en fordonskombination som godkänns för specialtransporter inom Försvarsmakten, 
2) fordonens mekaniska kopplingsanordningar, kopplingen av de elkablar som styr bromsarnas funktion eller dimensioneringen eller placeringen av släpbromskopplingarna avviker från huvudstabens tekniska granskningsavdelnings föreskrifter och från de kopplingar, dimensioner och placeringar som allmänt används i fordon, eller 
3) fordonens mekaniska kopplingsanordningar, kopplingen av de elkablar som styr bromsarnas funktion eller dimensioneringen eller placeringen av släpbromskopplingarna avviker från de kopplingar, dimensioner och placeringar som allmänt används i militärfordon. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om 
1) innehållet i och kraven på kopplingsbesiktning, 
2) de i 1 mom. avsedda kopplingar, dimensioner och placeringar som allmänt används i fordon inom Försvarsmakten. 
 
27 § 
Periodisk besiktning inom Försvarsmakten 
Ett militärfordon som inte ska genomgå årsinspektion ska föras till periodisk besiktning inom Försvarsmakten för kontroll av militärfordonets trafikduglighet. Ett militärfordon ska föras till periodisk besiktning första gången senast ett år från militärfordonets ibruktagningsdag, och därefter vid en fritt valbar tidpunkt senast ett år efter senaste besiktningsdag. 
För ett militärfordon som genomgått en godkänd besiktning högst 30 dygn före den i 1 mom. avsedda sista besiktningsdagen bestäms följande sista besiktningsdag som om militärfordonet hade genomgått besiktning på den i 1 mom. avsedda sista besiktningsdagen. 
Ett militärfordon som ska genomgå periodisk besiktning inom Försvarsmakten ska godkännas vid periodisk besiktning inom försvarsmakten, om det inte har sådana i huvudstabens tekniska granskningsavdelnings anvisning om klassificering av fel och brister avsedda allvarliga fel eller brister, farliga fel eller brister eller fel eller brister som förutsätter ändringsbesiktning. Om militärfordonet inte godkänns vid den periodiska besiktningen inom Försvarsmakten, ska det underkännas. 
Bestämmelser om vilka militärfordon som ska föras till periodisk besiktning inom Försvarsmakten samt om periodisk besiktning av militärfordon som inte är i operativt bruk utfärdas genom förordning av Försvarsministeriet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om 
1) Innehållet i periodisk besiktning inom Försvarsmakten, 
2) klassificering av fel och brister, och 
3) besiktningsintyg över periodisk besiktning inom Försvarsmakten. 
28 § 
Förbud att använda militärfordon som inte genomgått periodisk besiktning 
Ett militärfordon är belagt med användningsförbud, om det inte inom föreskriven tid har godkänts vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten. 
En fordonsinspektör eller den som utför periodiska besiktningar inom Försvarsmakten kan ge skriftligt tillstånd att köra militärfordonet till en bestämmelseort, till reparation eller till besiktning. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning kan meddela närmare föreskrifter om de skriftliga tillstånd som krävs för framförande av obesiktade militärfordon. 
29 § 
Avbrytande av besiktning inom Försvarsmakten 
En besiktning ska avbrytas, om 
1) fordonet inte kan identifieras på ett tillförlitligt sätt, 
2) det framgår att militärfordonet ska föras till ändringsbesiktning inom Försvarsmakten, eller 
3) militärfordonets tekniska uppgifter är felaktiga. 
Utan att besiktningen inom Försvarsmakten avbryts får dock ett mindre fel i militärfordonets registeruppgifter rättas till samt sådana uppgifter som inte förutsätter ändringsbesiktning korrigeras. 
En avbruten besiktning får slutföras inom två månader från det att den avbröts. 
30 § 
Meddelande av körförbud vid besiktning inom Försvarsmakten 
Om det hos ett militärfordon som ska genomgå periodisk besiktning inom Försvarsmakten i samband med besiktning inom Försvarsmakten upptäcks i huvudstabens tekniska granskningsavdelnings föreskrift avsedda farliga fel eller brister, ska militärfordonet inte endast underkännas vid besiktningen utan också beläggas med körförbud. 
Om inte något annat föreskrivs i denna lag, får ett i denna paragraf avsett militärfordon som belagts med körförbud inte användas i trafik förrän de fel och brister som upptäckts vid besiktningen har avhjälpts och militärfordonet har godkänts vid besiktning. 
Ett körförbud som en fordonsinspektör meddelar antecknas i militärfordonsregistret. 
31 § 
Avhjälpande av fel och brister som upptäckts vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten 
Utan att hindra användningen av militärfordonet kan fordonsinspektören bestämma en tidsfrist för avhjälpande av bristerna, om bristerna inte medför omedelbar fara för trafiksäkerheten eller betydande olägenhet för miljön. 
Om ett militärfordon som underkänts vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten inte har belagts med körförbud och inte är belagt med användningsförbud, ska de fel och brister som ligger till grund för underkännandet av militärfordonet avhjälpas så snart som möjligt. 
32 § 
Rätt att använda ett militärfordon som underkänts vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten 
Trots vad som föreskrivs i 28 § får ett militärfordon som inom den i 27 § avsedda besiktningstiden förs till besiktning inom Försvarsmakten och som underkänns vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten utan att det beläggs med körförbud användas i trafik i högst två månader från det att det underkändes vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten. Om militärfordonet inte inom den ovannämnda perioden godkänns vid en efterkontroll inom Försvarsmakten eller vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten, får militärfordonet endast användas i trafik med en fordonsinspektörs skriftliga tillstånd för att efter reparation föras till besiktning inom Försvarsmakten. 
Vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten kan en fordonsinspektör bevilja ett militärfordon som belagts med körförbud eller ett militärfordon som underkänts vid besiktning efter den i 27 § avsedda besiktningstiden ett skriftligt tillstånd som berättigar till att föra militärfordonet till närmaste ställe där det kan repareras på ett ändamålsenligt sätt och att därefter föra det till ny besiktning. I det skriftliga tillståndet ska det nämnas vart militärfordonet får föras och hur, samt hur länge tillståndet är i kraft. 
33 § 
Efterkontroll inom Försvarsmakten 
Ett militärfordon som underkänts vid besiktning inom Försvarsmakten kan godkännas vid en efterkontroll inom Försvarsmakten högst två månader från att det underkändes vid besiktningen. 
Vid efterkontroll inom Försvarsmakten kontrolleras de kontrollområden i militärfordonet inom vilka fel eller brister konstaterades vid besiktningen eller vid föregående efterkontroll inom Försvarsmakten. 
Om det vid efterkontrollen inom Försvarsmakten misstänks att det inom andra kontrollområdet i militärfordonet än de som avses i 2 mom. finns sådana fel eller brister till följd av vilka fordonet ska underkännas vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten, ska också de kontrollområdena kontrolleras vid efterkontrollen inom Försvarsmakten. 
34 § 
Användning av militärfordon som inte genomgått besiktning av beredskapsskäl 
Om ett omedelbart behov som framkommer i Finlands säkerhetsmiljö förutsätter det, får lagrade militärfordon utan giltig periodisk besiktning tas i bruk genom beslut av chefen för huvudstaben, kommendören för armén, kommendören för marinen, kommendören för flygvapnet eller chefen för Försvarsmaktens logistikverk. Ett militärfordon får användas om det har överförts till lager medan den periodiska besiktningen inom Försvarsmakten varit i kraft och inte har använts utom i samband med lagringen. 
När ett militärfordon som avses i denna paragraf tas i bruk ska det särskilt säkerställas att militärfordonets bromsar, styrning och manöverorgan samt lyktor fungerar. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om ibruktagandet av obesiktade militärfordon av beredskapsskäl och om de kontroller som ska utföras i samband med detta. 
35 § 
Årsinspektion 
För militärfordon som inte ska genomgå periodisk besiktning inom Försvarsmakten utförs inom Försvarsmakten årligen före kalenderårets utgång en kontroll för säkerställande av den trafikduglighet som avses i 4 §. 
Bestämmelserna i detta kapitel om periodisk besiktning inom Försvarsmakten och användning av militärfordon som inte genomgått periodisk besiktning av beredskapsskäl tillämpas på 
1) årsinspektionens innehåll, 
2) klassificeringen av fel och brister som upptäcks vid årsinspektionen, 
3) godkännande eller underkännande av militärfordon vid årsinspektionen, 
4) avbrytande av årsinspektionen, 
5) beläggande med körförbud vid årsinspektionen, 
6) rätten att använda militärfordon som underkänts vid årsinspektionen, och 
7) efterkontroll av militärfordon som ska genomgå årsinspektion. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning kan besluta att ingen årsinspektion ska utföras, om trafikdugligheten till följd av fordonets enkla konstruktion kan säkerställas på något annat sätt. Uppgiften att militärfordonet inte behöver genomgå årsinspektion antecknas i registerkortet. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om kontrollområden för årsinspektionen och om bedömningsgrunderna för dem. 
6 kap. 
Tillsynskontroll av fordon inom Försvarsmakten 
36 § 
Tillsynskontroll 
Vid tillsynskontroll inom Försvarsmakten kontrolleras i den omfattning den som utför granskningen anser ändamålsenlig skicket hos fordon inom Försvarsmakten till den del det inverkar på trafiksäkerheten och miljön, samt de uppgifter som antecknats i militärfordonsregistret eller trafik- och transportregistret. 
I fråga om fordon inom Försvarsmakten kan en tillsynskontroll innefatta 
1) visuell kontroll av skicket hos fordon som står stilla, 
2) kontroll av handlingar som utvisar fordonets tekniska skick, genomgången besiktning och överensstämmelse med bestämmelserna i övrigt, 
3) kontroll av tekniskt skick samt provkörning, 
4) kontroll av att bestämmelserna om kör- och vilotider för dem som framför, kör och leder fordon iakttas, 
5) kontroll av körrätten för dem som framför, kör och leder fordon, 
6) kontroll av lastningen. 
Om en fordonsinspektör på det sätt som avses i 41 § 3 mom. har bestämt en tid inom vilken en brist som konstaterats i ett militärfordon ska avhjälpas, ska en anteckning om bristen och den tid inom vilken den ska avhjälpas göras i militärfordonsregistret eller i registerkortet. 
Tillsynskontroller av fordon inom Försvarsmakten utförs av en fordonsinspektör. 
37 § 
Stoppande av fordon inom Försvarsmakten och fordonsinspektörens rättigheter 
Fordon inom Försvarsmakten ska stannas på tecken av en fordonsinspektör. 
Den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten ska tillåta att tillsynskontroller utförs. 
För utförande av tillsynskontroller 
1) är den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten skyldig att på begäran för en fordonsinspektör samt för en person som utför besiktningar och som deltar i egenskap av sakkunnig visa upp intyg eller kort över att Försvarsmaktens fordon är registrerat eller någon annan handling som visar överensstämmelse med kraven, 
2) har fordonsinspektören samt en person som utför besiktningar och som deltar i egenskap av sakkunnig rätt att få tillträde till ett fordon inom Försvarsmakten och inspektera det samt fordonets lastning, 
3) har fordonsinspektören samt en person som utför besiktningar och som deltar i egenskap av sakkunnig rätt att vid behov framföra fordon inom Försvarsmakten, 
4) är den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten skyldig att på begäran för fordonsinspektören eller den som deltar i egenskap av sakkunnig påvisa sin körrätt, och 
5) är den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten skyldig att på begäran för fordonsinspektören visa upp en kördagbok för kontroll av kör- och vilotider. 
 
38 § 
Utförande av tillsynskontroller 
Tillsynskontroller utförs utan förhandsanmälan på i vägtrafiklagen avsedda vägar eller på andra platser där fordon inom Försvarsmakten ska uppfylla kraven enligt denna lag eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av den. Den som utför tillsynskontrollen kan dock informera om kontrollen i förväg, om syftet med informationen är att effektivera iakttagandet av bestämmelser som gäller fordon inom Försvarsmakten. Om en tillsynskontroll utförs i närhet av ett besiktningsställe inom Försvarsmakten, kan det bestämmas att ett fordon inom Försvarsmakten ska kontrolleras på besiktningsstället. 
Tillsynskontroller ska utföras så att de inte medför fara eller oskälig olägenhet för övrig trafik. 
Polisen ska vid behov underrättas om tillsynskontroller som utförs annanstans än på områden som Försvarsmakten innehar, och arrangemangen ska då planeras i samarbete med polisen. 
39 § 
Rapport över tillsynskontroll 
Den som utför tillsynskontrollen ska lämna innehavaren av ett fordon inom Försvarsmakten en rapport över sina iakttagelser vid tillsynskontrollen. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om den blankett som används för rapporten och om dess innehåll. 
6 kap. 
Tillsynskontroll av fordon inom Försvarsmakten 
36 § 
Tillsynskontroll 
Vid tillsynskontroll inom Försvarsmakten kontrolleras i den omfattning den som utför granskningen anser ändamålsenlig skicket hos fordon inom Försvarsmakten till den del det inverkar på trafiksäkerheten och miljön, samt de uppgifter som antecknats i militärfordonsregistret eller trafik- och transportregistret. 
I fråga om fordon inom Försvarsmakten kan en tillsynskontroll innefatta 
1) visuell kontroll av skicket hos fordon som står stilla, 
2) kontroll av handlingar som utvisar fordonets tekniska skick, genomgången besiktning och överensstämmelse med bestämmelserna i övrigt, 
3) kontroll av tekniskt skick samt provkörning, 
4) kontroll av att bestämmelserna om kör- och vilotider för dem som framför, kör och leder fordon iakttas, 
5) kontroll av körrätten för dem som framför, kör och leder fordon, 
6) kontroll av lastningen. 
Om en fordonsinspektör på det sätt som avses i 41 § 3 mom. har bestämt en tid inom vilken en brist som konstaterats i ett militärfordon ska avhjälpas, ska en anteckning om bristen och den tid inom vilken den ska avhjälpas göras i militärfordonsregistret eller i registerkortet. 
Tillsynskontroller av fordon inom Försvarsmakten utförs av en fordonsinspektör. 
37 § 
Stoppande av fordon inom Försvarsmakten och fordonsinspektörens rättigheter 
Fordon inom Försvarsmakten ska stannas på tecken av en fordonsinspektör. 
Den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten ska tillåta att tillsynskontroller utförs. 
För utförande av tillsynskontroller 
1) är den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten skyldig att på begäran för en fordonsinspektör samt för en person som utför besiktningar och som deltar i egenskap av sakkunnig visa upp intyg eller kort över att Försvarsmaktens fordon är registrerat eller någon annan handling som visar överensstämmelse med kraven, 
2) har fordonsinspektören samt en person som utför besiktningar och som deltar i egenskap av sakkunnig rätt att få tillträde till ett fordon inom Försvarsmakten och inspektera det samt fordonets lastning, 
3) har fordonsinspektören samt en person som utför besiktningar och som deltar i egenskap av sakkunnig rätt att vid behov framföra fordon inom Försvarsmakten, 
4) är den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten skyldig att på begäran för fordonsinspektören eller den som deltar i egenskap av sakkunnig påvisa sin körrätt, och 
5) är den som framför, kör eller leder ett fordon inom Försvarsmakten skyldig att på begäran för fordonsinspektören visa upp en kördagbok för kontroll av kör- och vilotider. 
 
38 § 
Utförande av tillsynskontroller 
Tillsynskontroller utförs utan förhandsanmälan på i vägtrafiklagen avsedda vägar eller på andra platser där fordon inom Försvarsmakten ska uppfylla kraven enligt denna lag eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av den. Den som utför tillsynskontrollen kan dock informera om kontrollen i förväg, om syftet med informationen är att effektivera iakttagandet av bestämmelser som gäller fordon inom Försvarsmakten. Om en tillsynskontroll utförs i närhet av ett besiktningsställe inom Försvarsmakten, kan det bestämmas att ett fordon inom Försvarsmakten ska kontrolleras på besiktningsstället. 
Tillsynskontroller ska utföras så att de inte medför fara eller oskälig olägenhet för övrig trafik. 
Polisen ska vid behov underrättas om tillsynskontroller som utförs annanstans än på områden som Försvarsmakten innehar, och arrangemangen ska då planeras i samarbete med polisen. 
39 § 
Rapport över tillsynskontroll 
Den som utför tillsynskontrollen ska lämna innehavaren av ett fordon inom Försvarsmakten en rapport över sina iakttagelser vid tillsynskontrollen. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning får meddela närmare föreskrifter om den blankett som används för rapporten och om dess innehåll. 
7 kap. 
Särskilda bestämmelser 
40 § 
Internationella militärfordon i Finland 
På tekniska krav, kontroller för tillsyn över överensstämmelse med kraven och körförbud i fråga om fordon som främmande stater och internationella organisationer använder i Finland med stöd av ett tillstånd enligt territorialövervakningslagen tillämpas de bestämmelser och föreskrifter som gäller militärfordon, om inte något annat föreskrivs någon annanstans eller något annat följer av internationella förpliktelser som binder Finland. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning bedömer överensstämmelsen med kraven och godkänner internationella militärfordon och kombinationer där de ingår för användning på väg eller någon annanstans i Finland. Ett internationellt militärfordon ska 
1) ha besiktats och kontrollerats på behörigt sätt i den sändande staten, 
2) ha godkänts av en behörig myndighet i den sändande staten, 
3) vara säkert att använd i trafik, 
4) vara jämförbart med en klassificering för militärfordon som tillämpas i Finland, och 
5) uppfylla de tekniska kraven enligt militära standarder som försvarsministeriet godkänt, internationella militära standarder som binder Finland eller andra militära standarder. 
Försvarsministeriet fattar beslut om de internationella militära standarder för tekniska krav på militärfordon som godkänts i Finland. 
Huvudstabens tekniska granskningsavdelning meddelar närmare föreskrifter om internationella militärfordons jämförbarhet med klassificeringen för militärfordon. 
41 § 
Föreläggande om körförbud för fordon inom Försvarsmakten 
En fordonsinspektör kan förhindra att ett fordon inom Försvarsmakten används och meddela Försvarsmaktens fordon körförbud, om 
1) det vid en tillsynskontroll eller annars konstateras att ett fordon inom Försvarsmakten till sin konstruktion eller utrustning eller till sitt skick inte uppfyller de krav som föreskrivs i lag eller som föreskrivs eller bestäms med stöd av den, 
2) ett fordon inom Försvarsmakten är i användningsförbud, eller 
3) ett fordon inom Försvarsmakten har använts i strid med bestämmelserna eller föreskrifterna om registrering eller om temporär eller tillfällig användning av oregistrerade fordon inom Försvarsmakten i trafik. 
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. får en fordonsinspektör av de skäl som avses i 1 mom. förhindra att ett militärfordon används och belägga militärfordonet med körförbud genom att avlägsna registreringsskyltarna eller förflyttningsmärket, förflyttningstillståndet samt registerkortet eller täcka över registreringstecknen eller med andra behövliga metoder. 
Fordonsinspektören får ändå meddela skriftligt tillstånd att köra ett fordon inom Försvarsmakten till en bestämmelseort, till reparation eller till besiktning. Om en brist i ett fordon inom Försvarsmakten inte medför omedelbar fara för trafiksäkerheten eller betydande olägenhet för miljön, kan en fordonsinspektör utan att förhindra att Försvarsmaktens fordon används förelägga en tid inom vilken bristen ska avhjälpas. 
En fordonsinspektör får meddela körförbud för ett fordon inom Försvarsmakten, om konstruktionen hos ett fordon inom Försvarsmakten har ändrats så att det ska föras till ändringsbesiktning. 
42 § 
Förhindrande av användning av fordon inom Försvarsmakten som är obesiktade eller inte är i skick 
En fordonsinspektör som i enlighet med 41 § har förhindrat att ett fordon inom Försvarsmakten som är bristfälligt till sin konstruktion, sin utrustning eller sitt skick eller som inte har besiktats används i trafik och har belagt fordonet med körförbud ska göra en anteckning om körförbudet i registerkortet eller i militärfordonsregistret. Ett registerkort eller registreringsskyltar som har omhändertagits av en fordonsinspektör ska lämnas till innehavaren av Försvarsmaktens fordon, och fordonsinspektören ska utan dröjsmål anteckna körförbudet i militärfordonsregistret. Efter godkänd besiktning får innehavaren av ett fordon inom Försvarsmakten åter fästa registreringsskyltarna på fordonet inom Försvarsmakten och lämna registerkortet eller registreringsintyget i fordonet inom Försvarsmakten. 
Uppgift om att körförbudet upphört ska utan dröjsmål införas i militärfordonsregistret. 
Om användningen av ett fordon inom Försvarsmakten har förhindrats på det sätt som avses i 1 mom., kan en fordonsinspektör utfärda ett intyg om tillstånd att köra fordonet inom Försvarsmakten för förvaring eller för reparation till närmaste ställe där reparationen kan genomföras på ett ändamålsenligt sätt och därefter till en besiktning som det särskilt reserverats tid för. I intyget ska det nämnas vart och hur fordonet inom Försvarsmakten får köras samt för hur lång tid intyget är i kraft. 
43 § 
Föreläggande om kontrollbesiktning inom Försvarsmakten 
Om en fordonsinspektör anser att de fel eller brister som upptäckts hos ett fordon inom Försvarsmakten kan medföra en sådan olägenhet för miljön eller en sådan säkerhetsrisk att det är motiverat att utföra en grundligare kontroll än kontroll på väg av fordon inom Försvarsmakten, kan fordonsinspektören bestämma att ett militärfordon ska genomgå kontrollbesiktning inom Försvarsmakten och att ett annat fordon inom Försvarsmakten ska genomgå kontrollbesiktning enligt fordonslagen. En fordonsinspektör kan också bestämma att ett fordon inom Försvarsmakten ska kontrollbesiktas om en tidigare given uppmaning att reparera fordonet inte har följts. Ett fordon inom Försvarsmakten som inte inom den tid som en fordonsinspektör bestämt har förts till kontrollbesiktning får inte användas i trafik förrän det har godkänts vid en kontrollbesiktning. 
Trots 1 mom. får ett fordon inom Försvarsmakten dock användas i trafik när det förs till besiktning som det särskilt reserverats tid för, eller med tillstånd av en fordonsinspektör. 
44 § 
Innehållet i kontrollbesiktning inom Försvarsmakten 
Om föreläggande om kontrollbesiktning meddelas ett militärfordon, tillämpas på kontrollbesiktningen inom Försvarsmakten vad som föreskrivs i 26 § eller föreskrivs eller bestäms med stöd av den paragrafen om periodisk besiktning inom Försvarsmakten. I fråga om andra fordon inom Försvarsmakten tillämpas bestämmelserna om kontrollbesiktning i fordonslagen. 
Kontrollbesiktning inom Försvarsmakten ersätter inte periodisk besiktning eller årsinspektion. Om ett militärfordon som ska kontrollbesiktas genomgår periodisk besiktning inom Försvarsmakten eller årsinspektion, ersätter godkännandet av fordonet vid den periodiska besiktningen inom Försvarsmakten eller årsinspektionen kontrollbesiktningen. 
En fordonsinspektör kan bestämma vilka kontrollområden som ska kontrolleras vid kontrollbesiktningen. En fordonsinspektör som meddelat föreläggande om kontrollbesiktning kan utöver den handling som lämnas till den som framför, kör eller leder det fordon kontrollbesiktningen gäller också anteckna kontrollområdena i registerkortet eller föra in uppgifterna om kontrollbesiktningen i militärfordonsregistret. Fordonsinspektören ska i militärfordonsregistret föra in de uppgifter om kontrollbesiktningen som berör körförbudet för fordonet inom Försvarsmakten och mätarställningen hos fordonet inom Försvarsmakten vid besiktningstidpunkten. 
Vid kontrollbesiktning inom Försvarsmakten ska fordonets skick kontrolleras i samma omfattning som vid periodisk besiktning inom Försvarsmakten, om inte en fordonsinspektör har bestämt kontrollområdena för kontrollbesiktningen. 
I fråga om ett sådant fordon inom försvarsmakten som inte berörs av kravet på periodisk besiktning inom Försvarsmakten ska det kontrolleras att 
1) fordonets skick överensstämmer med de bestämmelser och föreskrifter som gäller för fordonet, 
2) fordonet är säkert att använda i trafik, 
3) fordonet inte orsakar onödiga miljöolägenheter, 
4) de uppgifter om fordonet som ska antecknas i registret är korrekta. 
Om en fordonsinspektör till följd av en skada på ett fordon inom Försvarsmakten eller av något annat särskilt skäl anser att det behövs en utförligare kontroll, kan fordonsinspektören bestämma att kontrollbesiktningen inom Försvarsmakten eller kontrollbesiktningen i fråga om de utredningar som krävs för besiktningen ska utvidgas till en besiktning som motsvarar en registreringsbesiktning. I samband med en kontrollbesiktning som utvidgats till en besiktning som motsvarar en registreringsbesiktning ska skicket hos ett fordon inom Försvarsmakten kontrolleras. 
Militärfordonet ska underkännas vid kontrollbesiktningen inom Försvarsmakten om militärfordonet inte på ett tillförlitligt sätt kan identifieras. 
45 § 
Tillsyn över militärfordons skick och trafikduglighet 
Skicket och trafikdugligheten hos militärfordon enligt denna lag och hos andra fordon inom Försvarsmakten enligt fordonslagen övervakas av huvudstabens tekniska granskningsavdelning och fordonsinspektörerna samt av polisen, och på de verksamhetsområden om vilka det föreskrivs i 20 § i gränsbevakningslagen (578/2005) av Gränsbevakningsväsendet. Också Tullen övervakar skicket och trafikdugligheten hos militärfordon och andra fordon inom Försvarsmakten inom sitt verksamhetsområde. 
46 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 202 . 
47 § 
Övergångsbestämmelser 
Fordon inom Försvarsmakten som tagits i bruk och godkänts för trafik före denna lag träder i kraft får fortfarande användas. 
På ibruktagandet av fordon inom Försvarsmakten som ingår i upphandlingsavtal som är under behandling eller är i kraft när denna lag träder i kraft får de bestämmelser och föreskrifter tillämpas som gäller vid ikraftträdandet. 
På ibruktagandet av ett fordon som överensstämmer med ett typgodkännande för militärfordon som beviljats innan denna lag träder i kraft och för vilket typgodkännandet är i kraft får de bestämmelser och föreskrifter tillämpas som gäller vid ikraftträdandet. 
Den sista dagen för när den första periodiska besiktningen eller årsinspektionen efter denna lags ikraftträdande för militärfordon som tagits i bruk före ikraftträdandet bestäms enligt de bestämmelser och föreskrifter som gällde vid ikraftträdandet, och därefter tillämpas bestämmelserna i denna lag. 
På handläggningen av ärenden som är anhängiga när denna lag träder i kraft tillämpas de bestämmelser och föreskrifter som gäller vid ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av vägtrafiklagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i vägtrafiklagen (729/2018) 2 § 21 punkten, 10 §, rubriken för 89 § och 89 § 2 mom., 156 § 1 mom. och 184 § 1 mom., av dem 2 § 21 punkten sådan den lyder i lag 95/2021 samt rubriken för 89 §, 89 § 2 mom. och 156 § 1 mom. sådana de lyder i lag 1040/2020, som följer: 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
21) fordon en i 2 § 1 punkten i fordonslagen (82/2021) avsedd anordning som är avsedd för färd på marken och som inte löper på skenor samt ett i 2 § 18 punkten i militärfordonslagen avsett militärfordon, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10 § 
Fri passage för utryckningsfordon och processioner 
En vägtrafikant ska oberoende av de skyldigheter som anges med trafikanordningar lämna fri passage åt utryckningsfordon Utskottet föreslår en strykning och fordon inom Försvarsmakten  Slut på strykningsförslagetsom avger larm- och ljussignaler eller en kortege som leds av ett polisfordon, ett fordon inom Försvarsmakten eller ett fordon inom Gränsbevakningsväsendet och som avger nämnda signaler. Den som ska lämna fri passage ska vid behov köra till sidan eller stanna. 
En vägtrafikant får inte bryta eller hindra en kortege, en grupp av barn under ledares uppsikt eller en ordnad procession i rörelse. Detta gäller dock inte förare av utryckningsfordon som avger larm- och ljussignaler. 
89 § 
Terrängtrafik och fordon inom Försvarsmakten 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas också på användningen av fordon inom Försvarsmakten och fordonskombinationer där de ingår. Bestämmelser om sådana undantag som är nödvändiga av försvarsskäl från bestämmelserna i detta kapitel om användning av fordon inom Försvarsmakten eller fordonskombinationer där de ingår får utfärdas genom förordning av försvarsministeriet. Föreskrifter om användning av fordon inom Försvarsmakten och fordonskombinationer där de ingår som avviker från Transport- och kommunikationsverkets föreskrifter får meddelas genom huvudstabens tekniska granskningsavdelnings föreskrift, om det är nödvändigt till följd av deras särskilda användningsändamål eller konstruktion. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
156 § 
Andra lyktor 
På utryckningsfordon får en varningslykta som avger ett blinkande blått ljus användas när ett brådskande uppdrag utförs med fordonet eller när det annars behövs för att varna den övriga trafiken. På polisfordon, Tullens fordon, Gränsbevakningsväsendets fordon och fordon inom Försvarsmakten får det också användas en sådan varningslykta, även om fordonet inte är ett utryckningsfordon. En sådan varningslykta får också användas på sådana fordon som polisen, Tullen, Gränsbevakningsväsendet eller Försvarsmakten använder men som inte är utryckningsfordon. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
184 § 
Undantag från skyldigheten att iaktta trafikregler, trafikanordningar och bestämmelser om användningen av fordon 
En vägtrafikant får låta bli att iaktta trafikregler, skyldigheter som trafikanordningar anger, påbud, begränsningar eller förbud, eller bestämmelser om användningen av fordon, med iakttagande av särskild försiktighet och om uppdraget kräver det 
1) som förare av eller passagerare i ett utryckningsfordon, 
2) i polisuppgifter, tulluppgifter eller gränsbevakningsuppgifter, 
3) i Försvarsmaktens förundersökningsuppdrag eller uppdrag enligt 86 § 1 mom. i lagen om militär disciplin och brottsbekämpning inom försvarsmakten (255/2014), personskyddsuppgifter enligt 18 a § i lagen om försvarsmakten (551/2007) eller militärunderrättelsemyndigheters militära underrättelseinhämtningsuppgifter, eller 
4) som förare av ett fordon som hör till en kortege som leds av ett fordon som tillhör polisen eller Gränsbevakningsväsendet eller Utskottet föreslår en ändring som tillhör  Slut på ändringsförslagetFörsvarsmakten Utskottet föreslår en ändring och används i personskyddsuppgifter Slut på ändringsförslaget. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets nya lagförslag

Utskottet föreslår en ändring 3. Slut på ändringsförslaget Utskottet föreslår en ändring Lag Slut på ändringsförslaget Utskottet föreslår en ändring om ändring av fordonslagen Slut på ändringsförslaget 

Utskottet föreslår en ändring I enlighet med riksdagens beslut Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring ändras  Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring i fordonslagen (82/2021) 120 § som följer: Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 120 § Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring Tillfällig användning av bepansrade fordon i trafik Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring En sammanslutning som i Finland industriellt tillverkar bepansrade fordon kan av Transport- och kommunikationsverket på ansökan beviljas ett provnummerintyg vilket berättigar till att för syften enligt 116 § 4 mom. tillfälligt i trafik använda fordon som har konstruerats, byggts eller modifierats för att användas av väpnade styrkor. På provnummerintyg och provnummerskyltar tillämpas bestämmelserna i 116 § 3 och 5 mom. Slut på ändringsförslaget 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Utskottet föreslår en ändring Denna lag träder i kraft Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring  den 20 Slut på ändringsförslaget
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 19.1.2023 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Antti Häkkänen saml 
 
vice ordförande 
Jari Ronkainen saf 
 
medlem 
Atte Harjanne gröna 
 
medlem 
Timo Heinonen saml 
 
medlem 
Hanna Huttunen cent 
 
medlem 
Mika Kari sd 
 
medlem 
Tuomas Kettunen cent 
 
medlem 
Kimmo Kiljunen sd 
 
medlem 
Markus Mustajärvi vänst 
 
medlem 
Juha Mäenpää saf 
 
medlem 
Riitta Mäkinen sd 
 
medlem 
Veijo Niemi saf 
 
medlem 
Erkki Tuomioja sd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Heikki Savola.