​​

Avioliittoon pakottamisen kriminalisointi​


Säädöshanke ei enää ole vireillä eikä tietopakettiin lisätä uutta aineistoa


Tämä tietopaketti käsittelee hallituksen esityksen HE 65/2024 valmistelua ja eduskuntakäsittelyä.

Hallituksen esitys eduskunnalle: HE 65/2024
Hankkeen pohjalta annettu laki: 696/2024​​​

​​Hankkeen tausta

Pakkoavioliitolla tarkoitetaan avioliittoa tai sen kaltaista suhdetta, jonka solmimiseen toinen tai molemmat puolisot eivät ole voineet vaikuttaa. Pakkoavioliitolla voidaan myös tarkoittaa laajemmin tilannetta, jossa avioliittoon on ensin suostuttu, mutta painostuksen tai muun vastaavan vuoksi toinen tai molemmat kumppaneista eivät halutessaan pääse irtaantumaan siitä.

Länsimaissa pakkoavioliitoista arviolta jopa kolmannes on lapsiavioliittoja, joissa toinen tai molemmat puolisoista ovat alle 18-vuotiaita. Avioliittoon pakotettu on yleensä tyttö tai nainen, mutta myös poikia ja miehiä pakotetaan avioliittoon.

Suomessa ei ole ollut erillistä rikosnimikettä avioliittoon pakottamiselle, mutta se on ollut rikoslain nojalla rangaistavaa ihmiskauppana (RL 25:3), törkeänä ihmiskauppana (RL 25:3 a) tai pakottamisena (RL 25:8). Avioliittoon pakottamiseen on voinut soveltua myös laitonta uhkausta koskeva rangaistussäännös (RL 25:7).

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen Vahva ja välittävä Suomi -hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttämiseksi rikoslaissa.

Myös eduskunta edellytti helmikuussa 2023, että hallitus kiirehtii avioliittoon pakottamista koskevan rangaistussääntelyn tarkastelua ja ryhtyy sen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin, joilla avioliittoon pakottamisen rangaistavuutta selkeytetään rikoslaissa (EV 285/2022HE 172/2021​).

​Työryhmän mietinnössä 12.3.2024  ehdotettiin, että ihmiskauppaa koskevaan rikoslain 25 luvun 3 §:ään​ lisättäisiin teon tarkoitukseksi pakkoavioliittoon saattaminen. Uusi lainkohta kattaa sekä juridisesti pätevän avioliiton että sellaiseen rinnastettavan liiton. Sääntelyn selkeyttämisellä pyrittiin osaltaan vahvistamaan henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden sekä yksityiselämän suojaa.

​Hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 6.6.2024. Eduskunta hyväksyi lain rikoslain 25 luvun 3 §:n muuttamisesta (696/2024)​ 12.11.2024 ja se tulee voimaan vuoden 2025 alusta.

Valmistelu ennen eduskuntakäsittelyä

Arviomuistio avioliittoon pakottamisen rangaistavuudesta​. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2021:29.​

Avioliittoon pakottamisen rangaistavuus rikoslaissa OM069:00/2022​. Hankkeen toimikausi on 28.9.2023–31.10.2024.

Arviomuistio avioliittoon pakottamisen rangaistavuudesta : Lausuntotiivistelmä. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2023:10.​

​Lausuntopyyntö työryhmämietinnöstä: Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen. VN/26964/2022. Vastausaika oli 12.3.–22.4.2024.
– Työryhmämuistiosta annetut lausunnot ovat luettavissa lausuntopalve​lu.fi​:ssä​ ja hankesivulla​ kohdassa Asiakirjat.​

Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen : työryhmän mietintö. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2024:7.​​

​​Käsittely eduskunnassa

Hallituksen esitys HE 65/2024​ laiksi rikoslain 25 luvun 3 §:n muuttamisesta annettiin eduskunnalle 6.6.2024.
– Lähetekeskustelussa 11.6.2024 asia lähetettiin lakivaliokuntaan mietintöä varten. Valiokunta päätti ottaa asian yhteydessä käsiteltäväksi toimenpidealoitteen TPA 25/2024.

​Lakivaliokunnan mietintö LaVM 6/2024 annettiin 24.10.2024.

Valiokunnassa kuultujen asiantuntijoiden lausunnot.​

​​Ensimmäinen käsittely 5.11.2024:
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 65/2024 sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena.
Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi. 

​​Toinen käsittely, ainoa käsittely 8.11. ja 12.11.2024:
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 65/2024 sisältyvän lakiehdotuksen.
Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi.
Eduskunta yhtyi valiokunnan ehdotukseen toimenpidealoitteen hylkäämisestä.
Asian käsittely päättyi.

​​Aiheen aikaisempi käsittely eduskunnassa

Kirjallinen kysymys KK 985/2014 Pakkoavioliiton kriminalisointi / Eeva-Johanna Eloranta, sd

Kirjallinen kysymys KK 348/2016 Istanbulin sopimuksen velvoitteesta kriminalisoida pakkoavioliitot / Maria Guzenina, sd ym.

Kirjallinen kysymys KK 355/2016 Istanbulin sopimuksen täytäntöönpanosta / Sari Raassina, kok ym.

Kirjallinen kysymys KK 477/2017 pakkoavioliittojen ehkäisemisestä ja niiden purkamismenettelyn kohtuullistamisesta / Sofia Vikman, kok

Kirjallinen kysymys KK 75/2018 pakkoavioliitoista / Olli-Poika Parviainen, vihr

Hallituksen esitys HE 211/2018 eduskunnalle laeiksi avioliittolain 4 ja 109 §:n sekä lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta. Eduskunnan hyväksymä lausuma EV 256/2018

​Kirjallinen kysymys KK 145/2019 pakkoavioliitoista / Pia Kauma, kok

Lakialoite LA 39/2019 laeiksi rikoslain 25 luvun ja avioliittolain 19 §:n muuttamisesta / Pia Kauma, kok ym.

Toimenpidealoite TPA 25/2024 avioliittoon pakottamisen erillisen rikosnimikkeen säätämisestä ja pakottavan kontrollin rikostunnusmerkistön lisäämisestä lakiin / Inka Hopsu, vihr ym.

Hallituksen esitys HE 172/2021 eduskunnalle laiksi avioliittolain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. Eduskunnan hyväksymät lausumat EV 285/2022​​​​​​​

​​Oikeusvertailevaa aineistoa

Kansainvälinen sääntely

Euroopan neuvoston yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta (SopS 52-53/2015)​, ns. Istanbulin sopimus. Katso 37 artikla.

Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen : työryhmän mietintö. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2024:7.
– s. 27–30: Kansainväliset velvoitteet: Avioliittoon pakottaminen Istanbulin sopimuksessa
– s. 30–34: Muut asiaan liittyvät kansainväliset velvoitteet ja instrumentit
– s. 34–35: Selostettu Euroopan unionin keskeistä sääntelyä ja strategioita.
– s. 67–77: Ulkomaiden lainsäädäntö ja muut ulkomailla käytetyt keinot – Vertailtu yhdeksän Euroopan maan lainsäädäntöä pakkoavioliiton rangaistavuudesta.

Ruotsi

Brottsbalk (1962:700). Katso 4 kap. 4 c § Äktenskapstvång och barnaäktenskapsbrott, 4 kap. 4 d § Vilseledande till äktenskapsresa

Norja

Lov om straff (straffeloven), 253 §, LOV-2005-05-20-28

Tanska

Bekendtgørelse af straffeloven,​ 260 §, LBK nr 1360 af 28/09/2022​​

​​Aiheeseen liittyvää aineistoa kirjaston kokoelmassa ja verkossa

​Brottsbalken : en kommentar. Del I, (1–12 kap.), brotten mot person och förmögenhetsbrotten m.m. / Stefan Johansson, Hedvig Trost & Suzanne Wennberg. Norstedts Juridik, 2023.
– Ruotsin rikoskaaren kommentaariteos. kap. Om brott mot frihet och frid.
​– Johanssonin ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa​

Ihmisarvoa loukkaaviin olosuhteisiin saattaminen ihmiskaupan​ tarkoituksena : tarkastelussa pakkoavioliitto ilmiönä ja sen rangaistavuus ihmiskauppana​ / Sini Nieminen. Helsingin yliopisto, 2023. Maisterintutkielma.

Ihmiskauppa ja sen lähirikokset : säännösten soveltamiskäytäntö​ / Kristiina Koivukari, Heli Korkka-Knuts, Venus Mahmood & Sakari Melander. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022/18.

Vapauteen kohdistuvat rikokset (RL 25 luku) / Sakari Melander. Teksti päivitetty helmikuussa 2022. Julkaisussa: Rikosoikeus​ / Tapio Lappi-Seppälä et al.
– Luettavissa Alma Talent -palvelussa Eduskunnan kirjastossa asiakastietokoneilla ja eduskunnan lähiverkossa.

Gender and i​nternational criminal law / Indira Rosenthal, Valerie Oosterveld, Susana Sácouto. Oxford University Press, 2022.
– ​Rosenthalin ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Global estimates of modern slavery : forced labour and forced marriage. International Labour Organization (ILO) & Walk Free & International Organization for Migration (IOM), 2022.

Detection, identification and protection of third country national victims of trafficking in human beings : national contribution from Finland. – Kolmansista maista tulleiden ihmiskaupan uhrien havaitseminen, tunnistaminen ja suojelu : Suomen kansallinen raportti. Euroopan muuttoliikeverkosto (EMN), 2021.
– Suomenkielinen osuus alkaa tiedoston sivulta 65.

Trapped in a religious mar​riage / Benedicta Deogratias. Intersentia, 2020.
​– Deogratias​in julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Kohtaako lainsäädäntö pakkoavioliiton uhrin? / Tuuli Hong. Julkaisussa Lakimies 1/2020, s. 3–27.
Lakimies -lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa
– Luettavissa myös Edilex-palvelussa Eduskunnan kirjastossa asiakastietokoneilla ja eduskunnan lähiverkossa

Pakkoavioliiton kriminalisointi Suomessa / Nanni Olsson. Artikkeli sivuilla 92–121 julkaisussa Helsinki Law Review 1/2019.
Helsinki Law Review -lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Kunniaan liittyvän väkivallan uhrin oikeudellinen asema / Tuuli Hong. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C. Väitöskirja 2019.

Lapsiin ja nuoriin kohdistuva ihmiskauppa Suomessa / Elina Kervinen ja Natalia Ollus. Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin (HEUNI), 2019. European Institute for Crime Prevention and Control,affiliated with the United Nations (HEUNI), Publication Series No. 89.

Pakkoavioliittojen esiintyminen ja ilmitulo Suomessa / Virve-Maria Toivonen. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti. Selvitysmuistio 2017.

Pakkoavioliittoon liittyvää kirjallisuutta Eduskunnan kirjastossa​

​​​Kansal​aisvaikuttaminen

Lausuntopalvelu.fi: Lausuntopyyntö työryhmämietinnöstä: Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen.​ Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26964/2022. Vastausaika oli 12.3.–22.4.2024.

​​Muuta aineistoa

Ihmiskauppa​​​

Rikosuhripäivystys. Ihmiskauppa

Ihmisoikeusliitto

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL. Ihmiskauppa

Kestavakehitys.fi
– YK:n Agenda 2030:n epävirallinen suomennos. Tavoite 5.3: Lopettaa kaikki haitalliset käytännöt, kuten lapsi- ja pakkoavioliitot sekä naisten sukupuolielinten silpominen.

Sisällöllinen toimitus: Eduskunnan kirjasto, sähköposti: kirjasto@eduskunta.fi, huhtikuu 2024, päivitetty 13.12.2024