Registret för passerkontroll i riksdagens byggnader
1. Syftet med behandlingen av personuppgifter samt den rättsliga grunden för behandlingen
Syftet med registret för passerkontroll i riksdagens byggnader är att se till att det hela tiden finns en aktuell lägesbild i fråga om riksdagens byggnader och utomstående som besöker eller har besökt riksdagen.
Registret förs vid den permanenta passerkontroll som finns i anslutning till riksdagens besöksingång. Det innefattar också följande delregister i besöksregistret för riksdagens kansli: registret över personliga gäster, registret över internationella besök och registret över deltagare i evenemang och möten (se dataskyddsbeskrivningen för riksdagens besöksregister).
Rättslig grund eller rättsliga grunder för behandlingen
- Lagstadgad skyldighet för den personuppgiftsansvarige, artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen och lagen om säkerhetsskydd i riksdagen (364/2008).
2. Personuppgifter som behandlas och var uppgifterna kommer från
För- och efternamn, namn på den mottagande kontaktpersonen, anmälda tidpunkter för när den registrerade kommit till riksdagen och lämnat huset och nummer på besökskortet.
3. Personuppgifternas mottagare eller mottagarkategorier
Uppgifter om besökare lämnas i regel inte ut till någon utanför säkerhetsavdelningen.
Till den som begär det lämnas uppgifter ut i
enlighet med lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Uppgifter och handlingar är offentliga om de inte uttryckligen är sekretessbelagda enligt lag.
Besökaruppgifterna i registret för passerkontroll är sekretessbelagda i enlighet med 24 § 1 mom. 7 och 8 punkten
i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
4. Överföring till tredjeländer
Uppgifterna överförs inte till länder utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
5. Personuppgifternas lagringstid
Personuppgifterna i registret för passerkontroll i riksdagens byggnader lagras fram till besökets slut.
6. Automatiserat beslutsfattande och profilering
Registrerade personuppgifter används inte för automatiserat beslutsfattande eller för profilering.
7. Den registrerades rättigheter
Läs mer om registrerades rättigheter
8. Den personuppgiftsansvariges och dataskyddsombudets kontaktuppgifter
Riksdagens kansli
Säkerhetsavdelningen
Mannerheimvägen 30, 00102 RIKSDAGEN
Tfn +358 9 4321 (växel)
E-post: turvavalvomo@riksdagen.fi
Dataskyddsombudet
Mannerheimvägen 30, 00102 RIKSDAGEN
Tfn +358 9 4321 (växel)
E-post: tietosuojavastaava@riksdagen.fi
Riksdagens säkerhetspost är ett säkert sätt att skicka känslig och sekretessbelagd information till riksdagens kansli.
Läs anvisningen om säkerhetspost innan du använder tjänsten.
6.9.2022