Senast publicerat 19-11-2024 11:18

Betänkande JsUB 10/2024 rd RP 115/2024 rd Jord- och skogsbruksutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket (RP 115/2024 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • forstråd Niina Riissanen 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • lagstiftningsråd Kirsi Taipale 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • chef för finansiering och granskning Mikko Korhonen 
    Finlands skogscentral
  • skogsexpert Lea Jylhä 
    Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK
  • skogsombudsman Anders Portin 
    Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf
  • skogsexpert Anu Islander 
    Skogsindustrin rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Naturresursinstitutet
  • Suomen yhteismetsät ry
  • Koneyrittäjät ry
  • Finlands Sågindustri rf
  • Finlands naturskyddsförbund rf
  • Vägföreningen i Finland rf.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket ändras. 

Enligt propositionen ska incitamentsystemet i fortsättningen inte längre omfatta stöd för byggande av en ny skogsväg eller möjlighet att bygga en ny väg i samband med ett projekt för grundlig förbättring av en enskild väg. I övergångsbestämmelserna beaktas de situationer där ett ärende som gäller stöd för byggande av en ny skogsväg har anhängiggjorts före ikraftträdandet av den föreslagna lagen eller där stöd för utarbetande av en verkställighetsplan har beviljats före 2025. Dessutom föreslås det att bestämmelsen om otillräckliga bevillningsfullmakter ändras så att bestämmelsen i fortsättningen också ska gälla otillräckliga anslag och att det ska vara möjligt att överföra en stödansökan för behandling året efter det år då ansökan anhängiggjorts samt att avslå ansökan, om bevillningsfullmakter eller anslag inte finns. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Regeringen föreslår ändringar i lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket, som trädde i kraft vid ingången av 2024. Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande ändringar. 

Bakgrunden till propositionen är det rambeslut för 2025–2028 som regeringen har fattat och där man kommit överens om ytterligare anpassningsåtgärder för att stärka de offentliga finanserna. Som en del av de ytterligare sparåtgärderna minskar statsbudgetens anslag för stöd för tryggande av en hållbar virkesproduktion till cirka 35,777 miljoner euro. Anslaget har använts för att finansiera stöden enligt den proposition som nu föreslås bli ändrad. De åtgärder som vidtas med stöd av lagen finansieras också med anslag som anvisats för främjande av vården av skogsnaturen och som enligt riktlinjerna från ramförhandlingarna inte är föremål för besparingar. Jord- och skogsbruksutskottet anser det viktigt att skogspolitiken är förutsägbar och konsekvent. De ändringar som nu görs i lagen strax efter att den trätt i kraft är i princip inte önskvärda med tanke på skogspolitikens förutsägbarhet. Utskottet konstaterar dock att behovet av anpassningsåtgärder inom statsfinanserna och riktlinjerna för hur besparingarna ska riktas allmänt är en godtagbar utgångspunkt för lagändringarna. 

Syftet med propositionen är att anpassa incitamentsystemet efter de anslag som anvisas för verksamheten så att det statliga stödet fortfarande inriktas på åtgärder med så stor genomslagskraft som möjligt. Syftet med det statliga stödet är att uppmuntra enskilda skogsägare att bedriva aktivt skogsbruk och på så sätt främja uppnåendet av målen för skogs- och klimatpolitiken. Enligt propositionen ska incitamentsystemet i fortsättningen inte längre omfatta stöd för byggande av en ny skogsväg eller möjlighet att bygga en ny väg i samband med ett projekt för grundlig förbättring av en enskild väg. Avsikten är att de stödnivåer och stödvillkor som föreskrivs genom förordning av statsrådet ska ses över så att de besparingar som behövs riktas så ändamålsenligt som möjligt med tanke på skogs- och klimatpolitiken. 

Utskottet konstaterar att ett fungerande skogsvägsnät är en förutsättning för en konkurrenskraftig leveranskedja för industrivirke och energivirke och för skogsvårdsarbeten. Utöver skogsägare, aktörer inom skogsbranschen och myndigheter betjänar skogsvägsnätverket dem som använder skogarna för rekreation. Dessutom spelar skogsvägsnätverket en viktig roll i bekämpningen och förebyggandet av omfattande skogsbränder. När klimatförändringen framskrider ökar riskerna för skogsbränder ytterligare. I propositionen bedöms det att även om stödet för byggande av en ny skogsväg slopas, uppfylls incitamentsystemets mål att upprätthålla ett vägnät för skogsbruket dock i stor utsträckning, eftersom stödet för grundlig förbättring av enskilda vägar kvarstår som en del av stödsystemet. 

Utskottet ser det som angeläget att ha kvar tillräckliga incitament för underhåll av skogsvägsnätet. Vid tillämpningen av lagbestämmelserna om allmänna stödkriterier är det i fråga om projekt för grundlig förbättring av enskilda vägar nödvändigt att lägga större vikt vid de lokala förhållandena än vid byggande av en ny skogsväg, där det i regel finns möjlighet till flera alternativa vägsträckningar. Enligt utredning till utskottet kan till exempel smärre avvikelser från de anvisningar för skogsvägar som gäller vägens överbyggnad eller vägstommens bredd vara möjliga vid tolkningen av det lagstadgade kravet på utförande av arbeten i enlighet med god yrkespraxis inom skogsbranschen. Utskottet betonar betydelsen av lokal flexibilitet i synnerhet när det medför oskäliga kostnader att bokstavligen iaktta kraven och avvikelserna inte äventyrar smidiga transporter. Dessutom lyfter utskottet fram regeringsprogrammets skrivning om att det ska fästas vikt vid jord- och skogsbrukets behov vid finansieringen av trafiklederna och fördelningen av den. 

Propositionen innehåller också ett förslag till ändring av lagen om incitamentssystemet så att behandlingen av stödansökan vid behov kan överföras till följande år. Lagändringen gör det möjligt att överföra en stödansökan för behandling året efter det år då ansökan anhängiggjordes samt att avslå ansökan, om en årlig bevillningsfullmakt eller ett årligt anslag inte finns att tillgå. Skogscentralen ska dock även i fortsättningen informera om fullmakternas och anslagens tillräcklighet. Dessutom följer jord- och skogsbruksministeriet upp antalet ansökningar och utbetalningar som överförs till följande år inom incitamentsystemet och vidtar vid behov åtgärder för att anpassa incitamentsystemet efter de anslag som står till förfogande. Jord- och skogsbruksutskottet anser det vara viktigt att man vid behov kan reagera proaktivt på förändringar i anslagsnivån och antalet ansökningar och undvika plötsliga förändringar för de sökande. 

DETALJMOTIVERING

31 §. Otillräckliga bevillningsfullmakter och anslag.

I propositionen föreslås det att paragrafen ändras så att den i fortsättningen också gäller otillräckliga anslag och inte bara otillräckliga bevillningsfullmakter. I 1 mom. föreslås bestämmelser om överföring av ansökan för behandling följande år och om avslag när bevillningsfullmakt inte finns att tillgå. I 2 mom. föreslås motsvarande bestämmelser för situationer där det inte finns något anslag till förfogande. Jord- och skogsbruksutskottet föreslår att 1 mom. ändras språkligt i den finska versionen för att samordna ordalydelsen i 1 och 2 mom. Ändringen påverkar inte den svenska texten. 

41 §. Överföring av vård- och underhållsskyldigheten och andra skyldigheter som hänför sig till stödet.

I 1 mom. föreskrivs det hur en markägare som varit stödtagare ska få sin vård- och underhållsskyldighet överförd till den nya markägaren vid byte av ägaren till eller innehavaren av en särskild rättighet till en fastighet eller ett annat område. Med vård- och underhållsskyldighet avses i bestämmelsen alla åtgärder enligt 40 § som hänför sig till vård och underhåll av det område som varit föremål för den åtgärd som stöds. I 2 mom. föreskrivs det om markägarens skyldighet att vid byte av ägare informera den nya ägaren om de skyldigheter som hänför sig till stödet. I 2 mom. nämns särskilt också skyldigheten att tillåta att vägen används för rekreation, som vid ägarbyten också har ansetts övergå till den nya ägaren. Eftersom det dock inte nämns i 1 mom. att skyldigheten att tillåta att vägen används för rekreation övergår till den nya ägaren, föreslår jord- och skogsbruksutskottet att det för tydlighetens skull fogas en uttrycklig bestämmelse om detta till 1 mom. 

Ikraftträdande och övergångsbestämmelse.

Enligt propositionen är den föreslagna lagen avsedd att träda i kraft den 1 januari 2025. Enligt propositionen föreskrivs det i 2 mom. i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna om den lag som ska tillämpas på ansökningar som blivit anhängiga före lagens ikraftträdande och som gäller byggande av en ny skogsväg eller grundlig förbättring av en enskild väg som innefattar byggande av en ny skogsväg, då ansökan går ut på att samtidigt söka stöd för verkställighetsplanen och genomförandet av projektet. Utskottet föreslår att ett skrivfel i momentet i den finska versionen korrigeras. Ändringen påverkar inte den svenska texten. 

I 3 mom. i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna föreslås bestämmelser om situationer där stöd söks för genomförande av ett projekt för byggande av en ny skogsväg eller grundlig förbättring av en enskild väg som innefattar byggande av en ny skogsväg inom den tid som skogscentralen har angett. Bestämmelser om tidsfristen finns i 32 § 2 mom. Tidsfristen ska anges i beslutet om utarbetande av verkställighetsplanen. Övergångsbestämmelsen behövs i situationer där skogscentralen har satt ut en tidsfrist före ikraftträdandet av den föreslagna lagen. Då har ansökan kunnat bli anhängig inom den tidsfrist som skogscentralen har satt ut 2024 eller 2025, det vill säga innan den föreslagna lagen träder i kraft eller därefter. Utskottet föreslår att momentets ordalydelse förtydligas och kompletteras så att momentet också omfattar situationer där ansökan har blivit anhängig före den föreslagna lagens ikraftträdande. 

I 4 mom. i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna föreslås bestämmelser om situationer där stöd har sökts före den föreslagna lagens ikraftträdande för att utarbeta en verkställighetsplan för byggande av en ny skogsväg eller grundlig förbättring av en enskild väg som innefattar byggande av en ny skogsväg. Avsikten är att i dessa situationer tillämpa de bestämmelser som gällde innan den föreslagna lagen trädde i kraft både på ansökan om stöd för att utarbeta en verkställighetsplan och på ansökan om stöd för att genomföra den grundliga förbättringen av den enskilda vägen, även i det fall att ansökan om stöd för genomförande av den grundliga förbättringen blir anhängig först efter det att lagen har trätt i kraft. Utskottet föreslår att bestämmelsens ordalydelse förtydligas till denna del. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 115/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket (71/2023) 18 och 19 § samt 
ändras 2 § 1 mom., 10 § 1 mom., 12 § 1 mom., 17 §, 28 § 2 och 5 mom., 31 §, 39 § 1 mom., 40 § 1 och 2 mom., Utskottet föreslår en ändring 41 § 1 mom., Slut på ändringsförslaget 42 § 1 och 2 mom., 44 § 2 mom., 46 § 1 och 2 mom. samt 58 § 5, 7 och 8 mom. som följer: 
2 § 
Tillämpningsområde samt begränsningar som gäller användningen av finansieringen 
Finansiering som avses i denna lag får inom ramen för det anslag som årligen anvisas i statsbudgeten endast användas till de skogar som omfattas av skogslagens (1093/1996) tillämpningsområde och till de på statsrådets principbeslut baserade enskilda naturskyddsområden vars fridlysningsbestämmelser tillåter den finansierade verksamheten. Finansieringen får då emellertid inte gälla miljöstödsavtal i dessa naturskyddsområden. Finansieringen ska användas för skog som ägs eller förvaltas av sådana stödmottagare som avses i denna lag. Vattenvårdsåtgärder i torvmarksskog, byggande av vägar på dikesrenar, vård av skogsnaturen och grundlig förbättring av enskilda vägar anses gälla skog som ägs eller förvaltas av stödmottagare som avses i denna lag, även om åtgärderna och arbetet delvis utförs på något annat område, om de eftersträvade effekterna av arbetet eller åtgärderna kommer stödmottagarna till del. Finansieringen beviljas i form av stöd. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10 § 
Verkställighetsplan, anmälan om verkställande och plan för vård av torvmarksskog 
För beviljande av stöd för vitaliseringsgödsling, vattenvårdsåtgärder och byggande av vägar på dikesrenar i torvmarksskog, grundlig förbättring av en enskild väg, vård av skogsnaturen och hyggesbränning enligt denna lag förutsätts en verkställighetsplan som godkänts av skogscentralen. En verkställighetsplan för vattenvårdsåtgärder och byggande av vägar på dikesrenar i torvmarksskog ska basera sig på en tidigare upprättad plan för vård av torvmarksskog som har finansierats med stöd av denna lag. Efter att ovannämnda arbeten i skogen och planen för vård av torvmarksskog har slutförts ska en anmälan om verkställande lämnas till skogscentralen inom den tid som skogscentralen bestämmer. Dessutom ska det om utförande av åtgärder som gäller vård av plantbestånd och ungskog ges in en anmälan om verkställande till skogscentralen i samband med ansökan om stöd. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12 § 
Stödens maximi- och minimibelopp och ett projekts minimistorlek i vissa fall 
För ett projekt kan beviljas högst 100 000 euro per stödmottagare. Miljöstöd och stöd för grundlig förbättring av en enskild väg kan dock beviljas till ett belopp av högst 300 000 euro per stödmottagare. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
17 § 
Grundlig förbättring av en enskild väg 
Stöd kan beviljas för grundlig förbättring av en enskild väg som behövs för transporter inom skogsbruket. En grundlig förbättring av en enskild väg kan gälla hela vägen eller en del av den eller dess konstruktioner och anläggningar. En grundlig förbättring av en enskild väg kan gälla byggande av en separat upplagsplats vid vägen eller byggande av en bro eller anläggning av en vägtrumma som motsvarar en bro, trots att vägen inte byggs om i övrigt. 
Förutsättningar för beviljande av stöd är att 
1) den enskilda väg som ska förbättras grundligt till sin struktur lämpar sig för transporter inom skogsbruket under hela året, med undantag för menförestider, 
2) det med tanke på helheten av vägnätet av lägre grad kan anses ändamålsenligt att grundligt förbättra vägen, 
3) det i enlighet med lagen om enskilda vägar har bildats en vägrätt och ett av vägdelägarna bestående väglag som sköter vägen; i fråga om ett projekt som en enskild markägare genomför på egen hand krävs dock inte att sådana har bildats, 
4) att den väg som ska förbättras grundligt har byggts i enlighet med åtminstone de tekniska krav som gällde för byggande av basvägar vid den tidpunkt när vägen byggdes, 
5) att det till verkställighetsplanen har fogats en jordmånsundersökning, ett mätprotokoll över bärigheten eller någon annan utredning av vilken det framgår att den planerade bärigheten hos den väg som ska förbättras grundligt möjliggör virkestransport året runt, med undantag för menförestider, 
6) att den väg som ska förbättras grundligt uppfyller de krav som gäller vägens målbärighet, minimilängd och minimibredd, den maximala vägtätheten i vägens verkningsområde och skogsbrukstransporternas uppskattade andel av transporterna på vägen, 
7) att underhållet av den väg som ska förbättras grundligt har skötts, men vägen är trots det i dåligt skick eller tekniskt föråldrad, 
8) en utomstående övervakare som har tillräcklig yrkesskicklighet och som är oberoende av den som genomför projektet utses för projektet innan stödansökan lämnas in, när det är fråga om byggande eller reparation av en bro, 
9) eventuella hinder för vattenlevande organismer att förflytta sig avlägsnas, när det är fråga om åtgärder i anslutning till vägtrummor och broar, 
10) väglaget har fullgjort sin skyldighet enligt 50 § 1 mom. i lagen om enskilda vägar. 
För att stöd ska beviljas förutsätts dessutom att grundlig förbättring av vägen inte har finansierats med medel enligt lagen om enskilda vägar eller den upphävda lagen om enskilda vägar (358/1962) under de senaste 20 åren. Avvikelser kan dock göras från detta krav, om användningen av vägen har förändrats väsentligt på grund av att skogsbrukstransporterna har ökat eller om användningen kommer att förändras på grund av en uppskattad ökning av skogsbrukstransporterna eller om vägens struktur inte längre lämpar sig för den materiel för virkestransport, flistransport eller maskintransport som används. För avvikelser krävs också att det har gått minst tio år från den föregående finansieringen av grundlig förbättring av vägen med offentliga medel. Tidsfristen räknas från slutbetalningen av finansieringen. 
Stöd beviljas på villkoret att stödmottagaren iakttar den vård- och underhållsskyldighet som det föreskrivs om i denna lag. 
Närmare bestämmelser om byggande av en upplagsplats enligt 1 mom., om de förutsättningar som gäller vägens målbärighet, minimilängd och minimibredd, den maximala vägtätheten i vägens verkningsområde, uppskattad andel skogsbrukstransporter av transporterna på vägen och skötseln av vägens underhåll och om övriga i denna paragraf föreskrivna förutsättningar för beviljande av stöd utfärdas genom förordning av statsrådet. 
28 § 
Vissa utredningar som behövs av sökanden för avgörande av ansökan och inledande av ansökningsomgång för projekt 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Det som föreskrivs i 1 mom. tillämpas inte på stöd för grundlig förbättring av en enskild väg. Om det gäller en grundlig förbättring av en enskild väg som genomförs som ett samprojekt, får beslut om stöd för genomförandet inte fattas förrän skogscentralen har fått ett skriftligt meddelande om väglagets beslut om grundlig förbättring av en enskild väg samt en uppdaterad förteckning över vägdelägarna och de vägenheter som fastställts för dem. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en åtgärd som ingår i en plan för vård av torvmarksskog omfattas av skyldigheten att göra en anmälan om dikning i enlighet med 5 kap. 6 § i vattenlagen (587/2011), får beslut om vattenvårdsåtgärder och byggande av väg på dikesren i torvmarksskog inte fattas förrän skogscentralen har fått den anmälan om dikning som har lämnats till närings-, trafik- och miljöcentralen och ett eventuellt utlåtande om den. Inte heller ett beslut om stöd för grundlig förbättring av en enskild väg får fattas förrän skogscentralen har fått anmälan i fråga och ett eventuellt utlåtande om den, om det ska göras en anmälan om dikning i enlighet med vattenlagen om en åtgärd som ingår i verkställighetsplanen i fråga. 
31 § 
Otillräckliga bevillningsfullmakter och anslag 
Skogscentralen ska överföra en ansökan för behandling följande år, om det under det år då ansökan anhängiggjorts inte finns bevillningsfullmakter. Om det inte heller året efter det år då ansökan anhängiggjorts finns bevillningsfullmakter, ska ansökan avslås. 
Skogscentralen ska överföra en ansökan om stöd för vård av plantbestånd och ungskog för behandling följande år, om det under det år då ansökan anhängiggjorts inte finns anslag. Om det inte heller året efter det år då ansökan anhängiggjorts finns anslag, avslås ansökan. 
39 § 
Skyldighet att tillåta att en väg används för rekreation 
En markägare som har beviljats stöd för grundlig förbättring av en enskild väg är skyldig att tillåta att den enskilda vägen avgiftsfritt används för rekreation. Användningen kan dock begränsas, om det behövs för att förhindra att vägen skadas eller för att skydda känsliga områden, säkerställa att vägen används på ett säkert sätt eller säkerställa att vägen kan användas för skogsbrukstransporter på ett ändamålsenligt sätt. Det som föreskrivs ovan i detta moment om användning av en väg för rekreation gäller inte användning av vägen för annan ekonomisk verksamhet än skogsbruk. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
40 § 
Vård- och underhållsskyldighet 
En enskild markägare som har fått stöd för vård av plantbestånd och ungskog är skyldig att i fem år efter det att allt stöd för åtgärden har betalats ut se till att det område som åtgärden har omfattat vårdas och underhålls. En enskild markägare som har fått stöd för vitaliseringsgödsling, vattenvårdsåtgärder och byggande av vägar på dikesrenar i torvmarksskog, grundlig förbättring av en enskild väg, vård av skogsnaturen eller hyggesbränning är skyldig att i tio år efter det att allt stöd för åtgärden har betalats ut se till att det område eller den enskilda väg som åtgärden har omfattat vårdas och underhålls. Ett område som underhållet gäller får inte börja användas så att användningen av området för skogsbruksändamål väsentligt förhindras. 
Till vård- och underhållskyldigheten hör 
1) i fråga om stöd för vård av plantbestånd och ungskog, att det sörjs för skogsbeståndets fortsatta utveckling så att det inte finns behov att bevilja objektet stöd för vård av plantbestånd och ungskog förrän fem år har förflutit från slutbetalningen av det beviljade stödet, 
2) i fråga om stöd för vattenvårdsåtgärder och byggande av vägar på dikesrenar i torvmarksskog, att de anordningar och konstruktioner som har byggts hålls i ett skick som motsvarar deras ändamål, 
3) i fråga om stöd för grundlig förbättring av en enskild väg, att det på enskilda vägar och särskilda upplagsplatser sörjs för behövlig grusning, reparation av trummor och broar samt öppning av tilltäppta diken och andra arbeten som vägunderhållet förutsätter, 
4) i fråga om stöd för vård av skogsnaturen, att anordningar och konstruktioner som byggts på vårdområdet hålls i ett skick som motsvarar deras ändamål, 
5) i fråga om hyggesbränning att naturvårdsträd som bränts inte avlägsnas. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en ändring 41 § (Ny) Slut på ändringsförslaget 
Överföring av vård- och underhållsskyldigheten och andra skyldigheter som hänför sig till stödet 
 
Vid byte av ägaren till eller innehavaren av en särskild rättighet till en fastighet eller ett annat område överförs vård- och underhållsskyldigheten Utskottet föreslår en ändring samt skyldigheten att tillåta att en väg används för rekreation Slut på ändringsförslaget till den nya enskilda markägaren. Skogscentralen ska på ansökan upphäva vård- och underhållsskyldigheten, om en fastighet eller ett område löses in och användningen av fastigheten eller området för skogsbruksändamål därmed väsentligt förhindras. I sådana fall är markägaren inte skyldig att betala tillbaka stödet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
42 § 
Upphävning av vård- och underhållsskyldigheten 
Skogscentralen kan upphäva vård- och underhållsskyldigheten för ett område eller en enskild väg, om 
1) den enskilda markägaren till väsentliga delar har förlorat den ekonomiska fördelen av det arbete som finansierats med statliga medel, 
2) den fördel som avses i 1 punkten har förlorats på grund av en naturkatastrof eller av någon annan orsak som inte beror på markägaren, och 
3) det inte är ändamålsenligt att utföra arbetet igen. 
Skogscentralen kan upphäva vård- och underhållsskyldigheten för ett område eller en enskild väg, om den ekonomiska fördelen av det arbete som finansierats förloras av den anledningen att 
1) området eller en betydande del av det i en plan anvisas för något annat ändamål än för skogsbruksmark, 
2) ett miljöstödsavtal eller ett motsvarande avtal ingås för området eller en betydande del av det, eller 
3) området omfattas av användningsbegränsningar eller åtgärdsförbud som införts med stöd av lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
44 § 
Skogscentralens tillsynsuppgift och handlingar som gäller statligt stöd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Skogscentralen ska ge markägaren möjlighet att avhjälpa de brister som konstaterats vid en fältgranskning, om bristerna är små och kan avhjälpas utan oskäligt besvär. Om försummelsen av skyldigheten att tillåta att en enskild väg används för rekreation är obetydlig, ska skogscentralen upplysa markägaren om skyldighetens innehåll och ge markägaren möjlighet att avhjälpa försummelsen. Skogscentralen ska i sådana fall fastställa en viss tid inom vilken bristerna eller försummelserna ska avhjälpas. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
46 § 
Återkrav av vissa stöd 
Stödet eller en del av det återkrävs av stödmottagaren, om inte något annat föreskrivs nedan i denna paragraf. Stöd som har beviljats för vård av plantbestånd och ungskog, vitaliseringsgödsling, vattenvårdsåtgärder och byggande av vägar på dikesrenar i torvmarksskog, grundlig förbättring av en enskild väg, vård av skogsnaturen eller hyggesbränning återkrävs av en ny enskild markägare som har försummat vård- och underhållsskyldigheten. Stöd som har beviljats för grundlig förbättring av en enskild väg återkrävs också av en ny enskild markägare som inte har iakttagit skyldigheten att tillåta att vägen används för rekreation. Miljöstöd återkrävs av en enskild markägare som inte har iakttagit de skyldigheter som hänför sig till miljöstödsavtalet. 
När stöd återkrävs på grund av försummelse av vård- och underhållsskyldigheten, upphör vård- och underhållsskyldigheten för området eller vägen, och i fråga om stöd för grundlig förbättring av en enskild väg även skyldigheten att tillåta användning av vägen för rekreation, efter att stödet har betalats tillbaka. Om stöd för grundlig förbättring av en enskild väg återkrävs på grund av försummelse av skyldigheten att tillåta användning av vägen för rekreation, upphör den skyldigheten och vård- och underhållsskyldigheten efter att stödet har betalats tillbaka. Om miljöstöd återkrävs på grund av försummelse av skyldigheter som ingår i avtalet, upphör skyldigheterna när miljöstödet har betalats tillbaka. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
58 § 
Ikraftträdande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Stöd för vitaliseringsgödsling kan inte beviljas med stöd av 14 §, om det inte har gått 20 år sedan slutbetalningen av stöd för vitaliseringsgödsling på samma objekt i enlighet med lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (1094/1996) eller om det inte har gått 10 år sedan slutbetalningen av stöd för vitaliseringsgödsling på samma objekt i enlighet med den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Stöd för grundlig förbättring av en enskild väg kan inte beviljas med stöd av 17 §, om det inte har gått minst 20 år sedan slutbetalningen av finansiering för ett vägprojekt i enlighet med lagen om finansiering av hållbart skogsbruk eller om det inte har gått 10 år sedan slutbetalningen av stöd för ett vägprojekt i enlighet med den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk. Från detta krav kan dock göras undantag, om användningen av vägen har förändrats väsentligt på grund av att skogsbrukstransporterna har ökat eller om användningen kommer att förändras på grund av en uppskattad ökning av skogsbrukstransporterna eller om vägens struktur inte längre lämpar sig för den materiel för virkestransport, flistransport eller maskintransport som används. Ytterligare ett villkor är att det har gått minst tio år från slutbetalningen av den föregående finansieringen för byggande eller grundlig förbättring av vägen med offentliga medel. 
Som en verkställighetsplan för vitaliseringsgödsling, grundlig förbättring av en enskild väg eller ett projekt för vård av skogsnaturen kan godkännas en plan för vitaliseringsgödsling, grundlig förbättring av en enskild väg eller ett projekt för vård av skogsnaturen som har finansierats med stöd av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk, om planen som sådan eller med komplettering uppfyller kraven i 10 § och om stöd för vitaliseringsgödsling, grundlig förbättring av en enskild väg eller ett projekt för vård av skogsnaturen utifrån planen kan beviljas för genomförandet av arbetet. Stöd beviljas inte för komplettering av planen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Om en ansökan genom vilken stöd söks samtidigt för utarbetande av en verkställighetsplan som gäller byggande av en ny skogsväg eller sådan grundlig förbättring av en enskild väg som innefattar byggande av en ny skogsväg och för genomförande av ett sådant projekt har blivit anhängig före ikraftträdandet av denna lag tillämpas på ansökan de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
Om en ansökan genom vilken stöd söks för genomförande av ett projekt som gäller byggande av en ny skogsväg eller sådan grundlig förbättring av en enskild väg som innefattar byggande av en ny skogsväg har blivit anhängig inom den tidsfrist som Utskottet föreslår en ändring angivits innan denna lag trädde i kraft och som Slut på ändringsförslaget avses i 32 § 2 mom. i den lag som ändras genom denna lag Utskottet föreslår en ändring före eller Slut på ändringsförslaget efter ikraftträdandet av denna lag tillämpas på ansökan de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Skogscentralen ska avgöra en ansökan som avses ovan senast den 30 september 2025. 
Om en ansökan genom vilken stöd söks för utarbetande av en verkställighetsplan som gäller byggande av en ny skogsväg eller sådan grundlig förbättring av en enskild väg som innefattar byggande av en ny skogsväg har blivit anhängig före ikraftträdandet av denna lag tillämpas på ansökan de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Utskottet föreslår en ändring Även på en ansökan som gäller stöd för genomförande och som har blivit anhängig efter ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en strykning Detsamma gäller på motsvarande sätt också en ansökan om stöd för genomförande. Slut på strykningsförslaget Skogscentralen får inte ange en tidsfrist enligt 32 § 2 mom. i den lag som ändras genom denna lag som är senare än den 30 juni 2025. Skogscentralen ska avgöra ansökningarna senast den 30 september 2025. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 13.11.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jenna Simula saf 
 
medlem 
Markku Eestilä saml 
 
medlem 
Tiina Elo gröna 
 
medlem 
Ritva Elomaa saf 
 
medlem 
Veronika Honkasalo vänst 
 
medlem 
Laura Huhtasaari saf 
 
medlem 
Antti Kangas saf 
 
medlem 
Teemu Kinnari saml 
 
medlem 
Milla Lahdenperä saml 
 
medlem 
Piritta Rantanen sd 
 
medlem 
Timo Suhonen sd 
 
medlem 
Eerikki Viljanen cent 
 
medlem 
Peter Östman kd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tuire Taina.