Senast publicerat 23-10-2023 13:09

Betänkande KuUB 20/2022 rd RP 259/2022 rd Kulturutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av idrottslagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av idrottslagen (RP 259/2022 rd): Ärendet har remitterats till kulturutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • kulturråd Juha-Pekka Suomi 
    undervisnings- och kulturministeriet
  • överinspektör för idrottsväsendet Ulla Silventoinen 
    Regionförvaltningsverket i Norra Finland
  • överdirektör Riitta Maijala 
    Finlands Akademi
  • direktör Laura Raaska 
    Finlands Akademi
  • generalsekreterare Minttu Korsberg 
    Statens idrottsråd
  • landskapsdirektör Kari Häkämies 
    Landskapsförbundens samarbetsorgan
  • chef för samhällsrelationer Toni Ahva 
    Finlands Olympiska Kommitté rf
  • utredningschef Aija Saari 
    Finlands Paralympiska Kommitte rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Huippu-urheilun instituutti KIHU.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår ändringar i idrottslagen. Enligt förslaget ska bestämmelserna som gäller lagens syften och definitioner, statens idrottsråd samt ändringssökande och statsbidragsmyndigheterna ändras. Syftet med propositionen är att precisera och förtydliga vissa begrepp i lagen. Dessutom föreslås att Finlands Akademi läggs till som statsbidragsmyndighet i fråga om beviljande av idrottsvetenskapliga understöd. 

Lagen avses träda i kraft våren 2023. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

Propositionen grundar sig på en skrivning i regeringsprogrammet för statsminister Marins regering enligt vilken det under regeringsperioden ska göras en utredning om behovet av en elitidrottslag i enlighet med statsrådets redogörelse om idrottspolitiken (SRR 6/2018 rd). I riksdagens skrivelse om redogörelsen (RSk 52/2018 rd) förutsätts det i enlighet med punkt 8 i förslaget till ställningstagande i kulturutskottets betänkande (KuUB 22/2018 rd) att regeringen bedömer behovet av att stifta en speciallag om elitidrott. Slutsatsen av minister Lauri Tarastis utredning är att ovannämnda speciallag inte behövs, eftersom eventuella ytterligare bestämmelser kan införas genom en ändring av den gällande idrottslagen. 

Regeringen föreslår att definitionen av elitidrott förtydligas och att vissa andra ändringar görs för att förtydliga och precisera begreppen som används i lagen. Dessutom föreslås det att bestämmelserna om statens idrottsråd, ändringssökande och statsbidragsmyndigheten ändras. 

Sammantaget anser kulturutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande kommentarer och ändringsförslag. 

Idrottslagens syften

Utskottet instämmer i det som framfördes vid utfrågningen av sakkunniga och ställer sig bakom propositionens förslag till ändring av bestämmelsen om lagens syften. 

Det syfte som enligt propositionen ska fogas till lagen, det vill säga att lagens syftar till att främja hållbar utveckling inom motion, idrott och elitidrott, förtydligar uppfattningen om hållbar utveckling som en ekologisk, social och ekonomisk helhet. Ändringsförslaget motsvarar också idrottspolitikens nuvarande praxis, där vikten av hållbar utveckling framhävs bättre än tidigare i enlighet med regeringsprogrammet och målen för den allmänna samhällspolitiken. 

Genom att kravet på en trygg verksamhetsmiljö införs i lagen som en del av utgångspunkterna för att uppnå idrottslagens syften tas en av de centrala aspekterna av idrottens ansvarsprogram in i lagen. 

Definitionen av elitidrott

Den gällande idrottslagen innehåller mycket begränsade bestämmelser om elitidrott, och således anser utskottet det motiverat att definitionen av elitidrott preciseras. I propositionen föreslås det att definitionen ändras så att den omfattar de viktigaste målen för främjande av elitidrott. Dessa är att utveckla träning och tränarutbildning, dubbelkarriärvägar, samordningen av elitidrott, forskning och innovationsverksamhet kring elitidrott samt finansieringen av elitidrott och att stödja anordnandet av internationella idrottsevenemang. 

Utskottet anser att den föreslagna bestämmelsen inte i tillräcklig utsträckning lyfter fram främjandet av elitidrott ur idrottsutövarens synvinkel. Utskottet föreslår därför att bestämmelsen preciseras på det sätt som framgår av detaljmotiveringen. 

Regionalt idrottsråd

Vid utfrågningen av sakkunniga har det förts diskussioner om vem som tillsätter det regionala idrottsråd som är sakkunnigorgan vid regionförvaltningsverket. Enligt 7 § i den gällande idrottslagen är det landskapsförbundet som tillsätter regionala idrottsråd. I propositionen föreslås ingen ändring av denna bestämmelse. Regionförvaltningsmyndigheterna har i sitt utlåtande framfört att regionförvaltningsverket vore en naturlig aktör att tillsätta sakkunnigorganet i fråga. Landskapsförbunden har för sin del förordat regeringens förslag att inte ändra nuläget till denna del. 

Utskottet välkomnar regeringens beslut att inte ändra bestämmelsen om tillsättande av ett regionalt idrottsråd och påpekar utifrån inkommen utredning att det finns behov av att utreda de regionala idrottsrådens uppgifter för att sedan kunna dra slutsatser om eventuella ändringsbehov. 

DETALJMOTIVERING

3 §. Definitioner.

Med hänvisning till ett sakkunnigyttrande påpekar utskottet att idrottsutövare inte alls nämns i definitionen i det föreslagna 2 mom., trots att idrottsutövarna bör stå i centrum för utvecklingen av elitidrotten. I bestämmelsen nämns inte heller tävlings- och träningsförhållanden, trots att de är väsentliga faktorer för elitidrott. 

Kulturutskottet föreslår att 2 mom. ändras så att definitionen av elitidrott också inbegriper idrottsutövarens träning och utvecklingen av tävlings- och träningsförhållandena. För att förbättra läsbarheten föreslår utskottet att den i propositionen föreslagna ordalydelsen träning och tränarutbildning ersätts med begreppet träningskompetens. 

6 §. Statens idrottsråd.

I propositionen föreslås det att bestämmelsen om statens idrottsråd ändras så att statens idrottsråd kan ge mer vittomfattande utlåtanden än endast om användningen av idrottsanslag. Rådet kan i fortsättningen ge utlåtanden i frågor som gäller idrott och är strategiskt betydelsefulla på rådets verksamhetsområde. Dessa frågor definieras närmare i statsrådets förordning om främjande av idrott (550/2015). 

Även om syftet med det nämnda förslaget inte är att begränsa idrottsrådets möjlighet att yttra sig till exempel om allmänna understöd till idrottsorganisationer, kan ordalydelsen i den föreslagna bestämmelsen enligt sakkunniga tolkas så att idrottsrådets lagstadgade uppgift att lämna utlåtanden inskränks jämfört med nuläget. Utskottet anser att paragrafen behöver preciseras för att bestämmelsen ska vara tydlig och inte vara beroende av motiveringen. Utskottet föreslår att det i bestämmelsen nämns att idrottsrådet har till uppgift att ge utlåtanden om användningen av idrottsanslagen inom sitt verksamhetsområde. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kulturutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 259/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av idrottslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i idrottslagen (390/2015) 2 och 3 §, 6 § 2 mom. samt 11 och 15 § som följer: 
2 § 
Lagens syften 
Denna lag syftar till att främja 
1) olika befolkningsgruppers möjlighet att röra på sig och utöva motion och idrott, 
2) befolkningens välbefinnande och hälsa, 
3) upprätthållande och förbättrande av den fysiska funktionsförmågan, 
4) barns och ungas uppväxt och utveckling, 
5) medborgarverksamhet inom idrotten, 
6) elitidrott, 
7) ärlighet och etiska principer inom idrott och elitidrott, 
8) minskande av ojämlikhet inom motion och idrott samt 
9) hållbar utveckling inom motion, idrott och elitidrott. 
Dessa syften ska uppnås med utgångspunkt i jämlikhet, likvärdighet, gemenskap, kulturell mångfald, sunda levnadsvanor, en trygg verksamhetskultur och respekt för miljön. 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) idrott all motions- och idrottsverksamhet som idkas på eget initiativ eller organiserat, med undantag för elitidrott, 
2) elitidrott nationellt betydande och på internationell framgång inriktad, målinriktad idrottsverksamhet som främjas genom att Utskottet föreslår en ändring stödja idrottsutövarnas träning och Slut på ändringsförslaget utveckla Utskottet föreslår en ändring träningskompetensen Slut på ändringsförslaget, dubbelkarriärvägar, samordningen av elitidrott, forsknings- och innovationsverksamhet inom elitidrott, finansieringen av elitidrott Utskottet föreslår en ändring och tävlings- och träningsförhållandena Slut på ändringsförslaget samt genom att stödja ordnandet av internationella idrottsevenemang, 
3) motion som främjar hälsa och välbefinnande all sådan fysisk aktivitet i olika skeden av livet som syftar till att upprätthålla och förbättra hälsan och välbefinnandet och som främjas genom att utveckla verksamheten, samordningen och finansieringen på området. 
6 § 
Statens idrottsråd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Rådet har till uppgift att behandla ärenden som är av omfattande och principiell betydelse för idrotten, särskilt att utvärdera effekten av statsförvaltningens åtgärder på idrottens område, ta initiativ och göra framställningar för utvecklande av idrotten samt Utskottet föreslår en ändring inom sitt verksamhetsområde  Slut på ändringsförslagetge utlåtanden om Utskottet föreslår en ändring användningen av idrottsanslagen och om Slut på ändringsförslaget frågor som gäller idrott och är strategiskt betydelsefullaUtskottet föreslår en strykning  på rådets verksamhetsområde Slut på strykningsförslaget. Rådet har sektioner för beredning av ärenden. 
11 § 
Ändringssökande 
I fråga om ett i 10 § avsett beslut som fattats av undervisnings- och kulturministeriet får omprövning begäras. Bestämmelser om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
15 § 
Statsbidragsmyndighet 
Undervisnings- och kulturministeriet är statsbidragsmyndighet i fråga om de understöd som avses i 8—14 §. Regionförvaltningsverket är statsbidragsmyndighet i fråga om andra anläggningsprojekt än sådana som medför betydande kostnader samt i fråga om beviljande av anslag enligt 9 § som regionförvaltningsverket blivit anvisat. Finlands Akademi kan vara statsbidragsmyndighet vid beviljande av idrottsvetenskapliga understöd. Närmare bestämmelser om behörighetsfördelningen mellan statsbidragsmyndigheterna får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 8.12.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Paula Risikko saml 
 
vice ordförande 
Eeva-Johanna Eloranta sd 
 
medlem 
Marko Asell sd 
 
medlem 
Kaisa Juuso saf 
 
medlem 
Hilkka Kemppi cent 
 
medlem 
Anneli Kiljunen sd 
 
medlem 
Mikko Kinnunen cent 
 
medlem 
Pasi Kivisaari cent 
 
medlem 
Ari Koponen saf 
 
medlem 
Mikko Ollikainen sv 
 
medlem 
Pirkka-Pekka Petelius gröna 
 
medlem 
Ville Valkonen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Marja Lahtinen.