Allmänt
Propositionen grundar sig på en skrivning i regeringsprogrammet för statsminister Marins regering enligt vilken det under regeringsperioden ska göras en utredning om behovet av en elitidrottslag i enlighet med statsrådets redogörelse om idrottspolitiken (SRR 6/2018 rd). I riksdagens skrivelse om redogörelsen (RSk 52/2018 rd) förutsätts det i enlighet med punkt 8 i förslaget till ställningstagande i kulturutskottets betänkande (KuUB 22/2018 rd) att regeringen bedömer behovet av att stifta en speciallag om elitidrott. Slutsatsen av minister Lauri Tarastis utredning är att ovannämnda speciallag inte behövs, eftersom eventuella ytterligare bestämmelser kan införas genom en ändring av den gällande idrottslagen.
Regeringen föreslår att definitionen av elitidrott förtydligas och att vissa andra ändringar görs för att förtydliga och precisera begreppen som används i lagen. Dessutom föreslås det att bestämmelserna om statens idrottsråd, ändringssökande och statsbidragsmyndigheten ändras.
Sammantaget anser kulturutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande kommentarer och ändringsförslag.
Idrottslagens syften
Utskottet instämmer i det som framfördes vid utfrågningen av sakkunniga och ställer sig bakom propositionens förslag till ändring av bestämmelsen om lagens syften.
Det syfte som enligt propositionen ska fogas till lagen, det vill säga att lagens syftar till att främja hållbar utveckling inom motion, idrott och elitidrott, förtydligar uppfattningen om hållbar utveckling som en ekologisk, social och ekonomisk helhet. Ändringsförslaget motsvarar också idrottspolitikens nuvarande praxis, där vikten av hållbar utveckling framhävs bättre än tidigare i enlighet med regeringsprogrammet och målen för den allmänna samhällspolitiken.
Genom att kravet på en trygg verksamhetsmiljö införs i lagen som en del av utgångspunkterna för att uppnå idrottslagens syften tas en av de centrala aspekterna av idrottens ansvarsprogram in i lagen.
Definitionen av elitidrott
Den gällande idrottslagen innehåller mycket begränsade bestämmelser om elitidrott, och således anser utskottet det motiverat att definitionen av elitidrott preciseras. I propositionen föreslås det att definitionen ändras så att den omfattar de viktigaste målen för främjande av elitidrott. Dessa är att utveckla träning och tränarutbildning, dubbelkarriärvägar, samordningen av elitidrott, forskning och innovationsverksamhet kring elitidrott samt finansieringen av elitidrott och att stödja anordnandet av internationella idrottsevenemang.
Utskottet anser att den föreslagna bestämmelsen inte i tillräcklig utsträckning lyfter fram främjandet av elitidrott ur idrottsutövarens synvinkel. Utskottet föreslår därför att bestämmelsen preciseras på det sätt som framgår av detaljmotiveringen.
Regionalt idrottsråd
Vid utfrågningen av sakkunniga har det förts diskussioner om vem som tillsätter det regionala idrottsråd som är sakkunnigorgan vid regionförvaltningsverket. Enligt 7 § i den gällande idrottslagen är det landskapsförbundet som tillsätter regionala idrottsråd. I propositionen föreslås ingen ändring av denna bestämmelse. Regionförvaltningsmyndigheterna har i sitt utlåtande framfört att regionförvaltningsverket vore en naturlig aktör att tillsätta sakkunnigorganet i fråga. Landskapsförbunden har för sin del förordat regeringens förslag att inte ändra nuläget till denna del.
Utskottet välkomnar regeringens beslut att inte ändra bestämmelsen om tillsättande av ett regionalt idrottsråd och påpekar utifrån inkommen utredning att det finns behov av att utreda de regionala idrottsrådens uppgifter för att sedan kunna dra slutsatser om eventuella ändringsbehov.