Tekoälyjärjestelmien valvonta

Hallitus on valmistellut esityksen laiksi eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on toimeenpanna EU:n tekoälyasetus.

Hallitus esittää säädettäväksi lakia eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta sekä muutettavaksi eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annettua lakia, Finanssivalvonnasta annettua lakia, Energiavirastosta annettua lakia ja sakon täytäntöönpanosta annettua lakia.

Euroopan parlamentti ja neuvosto antoivat 13.6.2024 asetuksen (EU) 2024/1689 tekoälyä koskevista yhdenmukaistetuista säännöistä ja tiettyjen unionin säädösten muuttamisesta, jota kutsutaan jäljempänä tekoälyasetukseksi. Tekoälyasetuksen tarkoituksena on varmistaa, että EU:n alueella markkinoille tuotavat ja käyttöönotettavat tekoälyjärjestelmät eivät vaaranna ihmisten terveyttä, turvallisuutta tai perusoikeuksia.

Tekoälyasetus tuli voimaan 1.8.2024, ja sitä aletaan soveltamaan vaiheittain. Asetusta voidaan soveltaa EU:n jäsenvaltioissa sellaisenaan, mutta se vaatii myös täydentävää kansallista lainsäädäntöä. Jäsenvaltioiden on 2.8.2025 mennessä nimettävä kansalliset toimivaltaiset viranomaiset ja säädettävä seuraamuksista, joita määrätään jos asetusta rikkoo.

Tekoälyasetus säätelee tekoälyjärjestelmiä niiden aiheuttamien riskien perusteella. Erittäin haitalliset tekoälyn käyttötavat kielletään ja tietyille korkeariskisiksi luokiteltaville tekoälyjärjestelmille asetetaan tiukennettuja vaatimuksia.

Säädöshanke perustuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan. Hallituksen esityksen luonnos oli lausuntokierroksella 25.10.–4.12.2024, ja se on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätkaudella 2025. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 2.8.2025 alkaen.

Tekoälyasetuksen toimeenpano tapahtuu kahdessa vaiheessa. Seuraamme tässä tietopaketissa toimeenpanon ensimmäistä vaihetta, jossa on säädettävä tietyt kansalliset säännökset 2.8.2025 mennessä. Ensimmäisen vaiheen lainsäädäntö koskee kansallisten viranomaisten tehtäviä esimerkiksi markkinavalvonnassa ja seuraamuksia, joita asetuksen rikkomisesta aiheutuu.

Toisessa vaiheessa on tarkoitus säätää kansallisista säännöksistä, jotka liittyvät asetuksen muiden säännösten täytäntöönpanoon. Silloin muun muassa perustetaan kansallinen testiympäristö eli niin sanottu sääntelyhiekkalaatikko sellaiselle tekoälylle, joka tukee innovaatioita ja oikeusvarmuutta. Toisen vaiheen säännökset koskisivat suuririskisiä tekoälyjärjestelmiä, jotka liittyvät kriittisen infrastruktuurin turvakomponentteihin.

Valmistelu ennen eduskuntakäsittelyä

Hallituksen esitys laiksi eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta TEM050:00/2024.
– Hankkeen toimikausi 10.6.2024–2.8.2025.

EU:n tekoälyasetuksen kansallisen toimeenpanon työryhmä TEM044:00/2024.
– Hankkeen toimikausi 29.4.2024–30.6.2026.

Luonnos: Hallituksen esitys eduskunnalle EU:n tekoälyasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi, 24.10.2024.

Työ- ja elinkeinoministeriö: EU:n tekoälyasetuksen kansallinen toimeenpano

Käsittely eduskunnassa

Asian käsittely ei ole vielä alkanut eduskunnassa. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätkaudella 2025.

Aiheen aikaisempi käsittely

Valtioneuvoston selvitys E 24/2020 Komission tiedonanto Euroopan digitaalisesta tulevaisuudesta, komission tiedonanto Euroopan datastrategiasta ja komission valkoinen kirja tekoälystä

Valtioneuvoston kirjelmä U 28/2021 eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi tekoälyn harmonisoiduksi sääntelyksi (Artificial Intelligence Act)

U-jatkokirje UJ 29/2022; komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi tekoälyn harmonisoiduksi sääntelyksi (Artificial Intelligence Act)

U-jatkokirje UJ 22/2023; komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi tekoälyn harmonisoiduksi sääntelyksi (Artificial Intelligence Act)

Oikeusvertailevaa aineistoa

Tekoälyn sääntelyn ja hallinnan kansainvälinen viitekehys: s. 5–6 hallituksen esitysluonnoksessa

Kansainvälinen sääntely

Council of Europe framework convention on Artificial Intelligence and human rights, democracy and the rule of law. Council of Europe Treaty Series – No. 225, 2024.

Unesco, Unesdoc Digital Library:
The Recommendation on ethics of Artificial Intelligence, 2021.

OECD AI Principles. (2019, updated in 2024)

Sääntely Euroopan unionissa

EU:n tekoälyasetus:

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2024/1689, annettu 13 päivänä kesäkuuta 2024, tekoälyä koskevista yhdenmukaistetuista säännöistä ja asetusten (EY) N:o 300/2008, (EU) N:o 167/2013, (EU) N:o 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 ja (EU) 2019/2144 sekä direktiivien 2014/90/EU, (EU) 2016/797 ja (EU) 2020/1828 muuttamisesta (tekoälysäädös) (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)

European Commission: European approach to artificial intelligence

Sääntely muissa maissa

USA, Kalifornian osavaltio

AB-2013 Generative artificial intelligence : training data transparency, Assembly Bill No. 2013.
– Kalifornian tekoälylaki, 2024.

Aiheeseen liittyvää aineistoa kirjaston kokoelmassa ja verkossa

European Commission, Suomen tekoälystrategiaraportti: Finland AI Strategy Report

Tekoälyn sääntely / Susanna Lindroos-Hovinheimo, Suvi Sankari, Ida Koivisto, Riikka Koulu. Helsinki, Alma Insights, 2025.
Lindroos-Hovinheimon ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

European Commission, European approach to artificial intelligence: AI Act. Regulatory framework, 2025.

AI Act : a practical guide / Rolf Schwartmann, Tobias keber, Kai Zenner. Heidelberg, C.F. Müller, 2025.
Schwartmannin ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

EU law in the digital age / toim. Maria Bergström, Valsamis Mitsilegas. Oxford, Hart, 2025.

Miksi tekoäly nakertaa demokratiaa ja mitä sille voidaan tehdä / Mark Coeckelbergh. Helsinki, Terra Cognita, 2024.
Coeckelberghin julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Sustainable AI regulation / Philipp Hacker. Artikkeli julkaisussa Common market law review 61(2024):2, s. 345–386.
Common market law review -lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa

AI and the rule of law : the necessary evolution of a concept / Paul Burgess. New York, Bloomsbury, 2024.
Burgessin julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Artificial intelligence and the development of European law : balancing innovation and regulation / Ketevani Kukava. Artikkeli julkaisussa Europarättslig tidskrift 27(2024):2, s. 301–310.
Europarättslig tidskrift -lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa

AI-förordninen : hur en enkel idé blev till en smörgåstårta av nyanser och undantag / Katja De Vries. Artikkeli julkaisussa Europarättslig tidskrift 27(2024): 2, s. 213–223.
Europarättslig tidskrift -lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Algoritmiset haitat : tekoälyn riskit ja sääntelyn haasteet kiihtyvässä yhteiskunnassa / Nea Lepinkäinen. Väitöskirja, Turun yliopisto 2024.

The Oxford handbook of AI governance / toim. Justin Bullock ym. New York, NY : Oxford University Press, 2024.
Bullockin ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Governance of artificial intelligence in the European Union : what place for consumer protection? / toim. Marion Ho-Dac, Cécile Pellegrini. Bruxelles, Bruylant, 2023.
Ho-Dacin ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa

Aineistoa SELMA-tietokannassa

Hankkeen uutisointia

EU opens door to reworking AI rulebook. Pieter Haeck, Politico April 9 2025

EU:n tekoälyasetus: tekoälykäytäntöjen kiellot astuvat voimaan 2.2.2025. Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 31.1.2025

EU:n tekoälyasetuksen toimeenpanon lainsäädäntö lausuntokierrokselle. Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 25.10.2024

EU:n tekoälyasetuksen kansallinen toimeenpano käynnistynyt. Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 18.6.2024

Muuta aineistoa

Blogi: Uskotko tekoälyyn? Nathalie Dahl, Työ- ja elinkeinoministeriö 4.11.2024

Sisällöllinen toimitus: Eduskunnan kirjasto, sähköposti: kirjasto@eduskunta.fi, huhtikuu 2025, päivitetty 17.4.2025