Henkilövaali toimitetaan lähes aina umpilipuin. Äänestysliput tuodaan täysistuntosalin vaaliuurnaan. Uurnia on kaksi ja ne sijaitsevat puhemiehen korokkeen molemmilla puolilla. ​​​
​​

​Vaal​it​

​Vaaleissa on myös kyse äänestämisestä. Eduskunnan täysistunnossa toimitettavat vaalit ovat joko henkilövaaleja tai toimielinvaaleja.

Henkilövaalit

Henkilövaaleja ovat puhemiehen ja varapuhemiesten, eduskunnan oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiesten, Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan ja eduskunnan pääsihteerin vaalit. Eduskunta valitsee myös pääministerin. ​

Ennen vaalia henkilövaalista ilmoitetaan täysistunnossa. Henkilövaali toimitetaan pääministerin vaalia lukuun ottamatta umpilipuin. Äänestyslipussa saa olla vain valittavan nimi selvästi ilmaistuna, ettei tarkoitetusta henkilöstä synny epäselvyyttä. Muunlainen äänestyslippu hylätään. Äänestyslippu tuodaan täysistuntosalin uurnaan nimenhuudon mukaisessa järjestyksessä ja niin taitettuna, ettei lipun sisältö ole näkyvissä. Kun äänet on laskettu, puhemies toteaa vaalin tuloksen.



Ennen henkilövaalia tarkistetaan, että vaaliuurnat on tyhjät.​


Äänestyslipussa saa olla vain valittavan nimi selvästi ilmaistuna. Kansanedustajat tuovat äänestyslippunsa vaaliuurnaan nimenhuudon mukaisessa järjestyksessä ja niin taitettuna, ettei lipun sisältö ole näkyvissä.


Puhemies kutsuu neljä kansanedustajaa avustamaan äänestyslippujen tarkistamisessa ja äänten laskemisessa.

​​Toimielinvaalit

Toimielinvaaleja ovat eduskunnan valitsemien toimielinten, kuten valiokuntien, kansliatoimikunnan, Pohjoismaiden neuvoston, Euroopan neuvoston ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön Suomen valtuuskuntien sekä Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston, vaalit. Vaaleissa noudatettavasta äänestysmenettelystä säädetään tarkemmin eduskunnan vaalisäännössä. 

Suurin osa toimielinten vaaleista toimitetaan vaalikauden alkaessa. Toimielinvaalissa käytetään ehdokaslistoja. Vaalista ilmoitetaan täysistunnossa hyvissä ajoin, jotta ehdokaslistojen jättämiselle jää aikaa. Ehdokkaiden nimet otetaan ehdokaslistaan siinä järjestyksessä kuin heidän tarkoitetaan tulevan valituiksi. Ehdokaslistan allekirjoittaa kaksi kansanedustajaa. 

Toimielinten asettamisessa pyritään sopuvaaliin eli siihen, että jäsenten valinta toimielimeen olisi yksimielinen. Tähän päästään, jos toimielimeen ehdotetaan yhtä monta ehdokasta kuin siinä on jäseniä. 

Jos ehdokaslistoissa ehdotettuja on enemmän kuin vaalissa on valittavia, toimitetaan uusi vaali. Jollei uusikaan vaali ole yksimielinen, joudutaan vaali toimittamaan suhteellisena vaalina. Suhteellisesta vaalista voi lukea tarkemmin eduskunnan vaalisäännön (250/2000) 11 §:stä​.​​

​​Täydennysvaalit

​Toimielimen jäsenen tai varajäsenen paikka voi jäädä kesken toimikauden avoimeksi esimerkiksi sen takia, että kansanedustaja on pyytänyt eroa toimielimen jäsenyydestä tai saanut vapautuksen kansanedustajan toimesta. Tällöin on toimitettava täydennysvaali. Myös täydennysvaalissa käytetään ehdokaslistaa ja menettely noudattaa soveltuvin osin toimielinvaalien menettelyjä. Käytännössä toimielimestä eronneen tilalle ehdotetaan jäsentä samasta eduskuntaryhmästä ja vaali on yksimielinen. 

​​Vaalit valiokunnissa

Valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja sekä mahdollinen tilapäinen puheenjohtaja valitaan vaalilla. Muita vaaleja ei valiokunnassa toimiteta mahdollista jaoston asettamista lukuun ottamatta.​​